Opiskelijaohjauksen kuormittavuus
Pakkala, Suvi (2017-12-18)
Pakkala, Suvi
S. Pakkala
18.12.2017
© 2017 Suvi Pakkala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201801031007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201801031007
Tiivistelmä
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli saada tietoa opiskelijaohjauksen kuormittavuudesta, ja mitkä tekijät sitä aiheuttivat. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa siitä, miten kuormittavuutta voisi vähentää käytännössä.
Tiedonhaku toteutettiin CINAHL-, Pubmed- ja Scopus-tietokannolla. Haku rajattiin vuosiin 2000–2017. Scopus-tietokantaan suoritettu haku tuotti 72 tutkimusartikkelia, joista kolme valikoitui lopulliseen aineistoon. CINAHL-tietokantaan tehty haku tuotti kahdeksan hakutulosta, joista tähän tutkielmaan ei kuitenkaan tutkimusartikkeleita valittu. Manuaalisella tiedonhaulla mukaan otettiin kaksi tutkimusartikkelia.
Tutkielmassa ilmeni, että opiskelijaohjaus lisäsi hoitotyöntekijöiden kuormittuneisuutta. Opiskelijaohjauksen vaikutukset olivat sekä negatiivisia että positiivisia. Negatiiviset vaikutukset olivat yhteydessä hoitajien kuormittuneisuuteen ja stressiin. Pahimmillaan negatiivinen kuormitus aiheutti loppuun palamista työssä sekä muihin työtehtäviin siirtymistä.
Opiskelijaohjauksen kuormittavuuteen liittyvää tutkimusta tarvitaan lisää, koska aiheeseen liittyviä tutkimuksia on tehty melko vähän. Tämän tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijaohjauksen käytännön työn suunnittelussa ja se toimii myös vertaistukena opiskelijaohjaajille.
Tiedonhaku toteutettiin CINAHL-, Pubmed- ja Scopus-tietokannolla. Haku rajattiin vuosiin 2000–2017. Scopus-tietokantaan suoritettu haku tuotti 72 tutkimusartikkelia, joista kolme valikoitui lopulliseen aineistoon. CINAHL-tietokantaan tehty haku tuotti kahdeksan hakutulosta, joista tähän tutkielmaan ei kuitenkaan tutkimusartikkeleita valittu. Manuaalisella tiedonhaulla mukaan otettiin kaksi tutkimusartikkelia.
Tutkielmassa ilmeni, että opiskelijaohjaus lisäsi hoitotyöntekijöiden kuormittuneisuutta. Opiskelijaohjauksen vaikutukset olivat sekä negatiivisia että positiivisia. Negatiiviset vaikutukset olivat yhteydessä hoitajien kuormittuneisuuteen ja stressiin. Pahimmillaan negatiivinen kuormitus aiheutti loppuun palamista työssä sekä muihin työtehtäviin siirtymistä.
Opiskelijaohjauksen kuormittavuuteen liittyvää tutkimusta tarvitaan lisää, koska aiheeseen liittyviä tutkimuksia on tehty melko vähän. Tämän tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijaohjauksen käytännön työn suunnittelussa ja se toimii myös vertaistukena opiskelijaohjaajille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37138]