Museolaukku luukkuna menneeseen aikaan : lastentarhanopettajan ja esikoululaisten kokemuksia museolaukun käytöstä
Schutskoff, Laura (2016-06-02)
Schutskoff, Laura
L. Schutskoff
02.06.2016
© 2016 Laura Schutskoff. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606042289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606042289
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Museolaukku toteuttaa museon sille asettamia pedagogisia tehtäviä ja millaista merkitystä sillä on varhaiskasvatukselle. Museolaukku on päiväkodeille suunnattu materiaalipaketti, joka antaa ideoita varhaiskasvatuksen historia- ja kulttuuriopetukseen. Sen toiminnoissa on otettu huomioon varhaiskasvatuksen sisältöalueet sekä lapselle ominaiset tavat toimia eli leikki, liikkuminen, tutkiminen ja taiteellinen ilmaisu.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla yhtä lastentarhanopettajaa ja seitsemää esikoululaista heidän kokemuksistaan Museolaukusta. Laukku oli lapsiryhmän käytössä viikon ajan, jonka jälkeen haastattelut suoritettiin. Tutkimus on kiinnostunut erityisesti siitä, millaisia asioita varhaiskasvattaja ja lapset nostavat sieltä merkityksellisiksi.
Tutkimus pohjaa museopedagogiikan ja tutkivan oppimisen teorialle. Museopedagogisen yhdistyksen Pedaali ry:n (2005) mukaan pedagogisen toiminnan museossa tulee 1) helpottaa, rohkaista ja tukea kävijän henkilökohtaista kokemusta ja elämystä sekä aktivoida omiin tulkintoihin ja omaan luovuuteen, 2) välittää informaatiota, syventää ymmärrystä ja lisätä tietoa sekä 3) käsitellä ja avata museota. Museolaukku toteuttaa omalta osaltaan näitä museon sille asettamia tehtäviä antaen lapsille välineitä havainnoida menneen ja nykyisyyden eroja sekä rohkaisee tekemään omia tulkintoja niistä. Laukku tukee myös lasten tutkivaa oppimista, jolloin lapsi nähdään omaan oppimiseensa vaikuttavana subjektina, ei vain tiedon vastaanottajana.
Museoilla on paljon opetuksellista antia, mitä ei aina osata hyödyntää. Museot nähdään perinteisesti hiljentymisen paikkoina, joissa ei ole lapsille mitään mielekästä tekemistä. Museot kuitenkin panostavat nykyään lapsikävijöihinsä ja näyttelyiden oheen on tullut paljon toiminnallisuutta. Museolaukku voi madaltaa kasvattajien kynnystä vierailla museolla lasten kanssa.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla yhtä lastentarhanopettajaa ja seitsemää esikoululaista heidän kokemuksistaan Museolaukusta. Laukku oli lapsiryhmän käytössä viikon ajan, jonka jälkeen haastattelut suoritettiin. Tutkimus on kiinnostunut erityisesti siitä, millaisia asioita varhaiskasvattaja ja lapset nostavat sieltä merkityksellisiksi.
Tutkimus pohjaa museopedagogiikan ja tutkivan oppimisen teorialle. Museopedagogisen yhdistyksen Pedaali ry:n (2005) mukaan pedagogisen toiminnan museossa tulee 1) helpottaa, rohkaista ja tukea kävijän henkilökohtaista kokemusta ja elämystä sekä aktivoida omiin tulkintoihin ja omaan luovuuteen, 2) välittää informaatiota, syventää ymmärrystä ja lisätä tietoa sekä 3) käsitellä ja avata museota. Museolaukku toteuttaa omalta osaltaan näitä museon sille asettamia tehtäviä antaen lapsille välineitä havainnoida menneen ja nykyisyyden eroja sekä rohkaisee tekemään omia tulkintoja niistä. Laukku tukee myös lasten tutkivaa oppimista, jolloin lapsi nähdään omaan oppimiseensa vaikuttavana subjektina, ei vain tiedon vastaanottajana.
Museoilla on paljon opetuksellista antia, mitä ei aina osata hyödyntää. Museot nähdään perinteisesti hiljentymisen paikkoina, joissa ei ole lapsille mitään mielekästä tekemistä. Museot kuitenkin panostavat nykyään lapsikävijöihinsä ja näyttelyiden oheen on tullut paljon toiminnallisuutta. Museolaukku voi madaltaa kasvattajien kynnystä vierailla museolla lasten kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29929]