”Se on hyvä ja järkevä idea” : oppilaiden käsityksiä yhteisopetuksesta
Pehkonen, Noora; Veijola, Maria (2016-11-10)
Pehkonen, Noora
Veijola, Maria
N. Pehkonen; M. Veijola
10.11.2016
© 2016 Noora Pehkonen, Maria Veijola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201611163048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201611163048
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee kahden luokanopettajan toteuttamaa yhteisopetusta sekä sen etuja ja haasteita oppilaan näkökulmasta. Tutkelman taustateoria määrittää yhteispetuksen kahden opettajan yhdessä toteuttamaksi opetustoiminnaksi heterogeeniselle oppilasryhmälle. Yhteisopetus nähdään keinona inkluusioon, yhteisöllisen koulukulttuurin rakentamiseen, yhteistyön lisäämiseen sekä oppilaiden tukemiseen. Se on myös keino toteuttaa opetusta sekä opettajia että oppilaita hyödyttävällä tavalla. Yhteisopetus on yleisopetuksessa yleistyvä ilmiö, jota on tutkittu lähinnä opettajien näkökulmasta. Oppilaslähtöisen ajattelutavan mukaisesti yhteisopetusta tulisi lähestyä myös oppilaan näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata oppilaiden käsityksiä yhteisopetuksesta sekä siihen liittyviä etuja haasteita. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, fenomenografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena ovat oppilaat kahdelta neljännen luokan yhteisopetusluokalta. Tutkimusaineistona käytettiin tutkimusta varten oppilailla teetettyjä kirjoitelmia yhteisopetuksesta. Kirjoitelmat analysoitiin aineistolähteisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että oppilaat kokevat yhteisopetuksen pääosin positiivisena ilmiönä. Tulokset osoittavat, että oppilaat käsittävät yhteisopetuksen sekä opettajien toimintana että luokan olemusta määrittävänä ilmiönä. Oppilaat pitävät yhteisopetuksen etuina muun muassa opettajilta saatavaa huomiota, opetuksen monipuolisuutta sekä yhteisopetuksen mahdollistamaa laajaa kaveripiiriä. Oppilaiden mielestä yhteisopetuksen suuri oppilasmäärä on myös haaste, sillä se horjuttaa luokan työrauhaa. Tulosten valossa voidaan todeta oppilaiden kokevan yhteisopetuksessa esiintyvän haasteita, joita ei kuitenkaan koeta yhtä merkityksellisinä kuin etuja.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä oppilaiden näkemysten mukailevan aikaisempaa tutkimusta yhteisopetuksesta, kuitenkin eri asioita korostaen, kuten ryhmäkoon ja huomion saamisen merkitystä. Tulokset antavat myös ymmärtää yhteisopetuksen lisäävän kouluhyvinvointia,- viihtyvyyttä ja turvallisuutta kahden opettajan ansiosta. Yhteisopetus voidaan nähdä tulevaisuuden yleisenä toimintakulttuurina, sillä sen avulla pystytään vastaamaan useisiin uuden opetussuunnittelman asettamiin arvoihin ja tavoitteisiin.
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata oppilaiden käsityksiä yhteisopetuksesta sekä siihen liittyviä etuja haasteita. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, fenomenografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena ovat oppilaat kahdelta neljännen luokan yhteisopetusluokalta. Tutkimusaineistona käytettiin tutkimusta varten oppilailla teetettyjä kirjoitelmia yhteisopetuksesta. Kirjoitelmat analysoitiin aineistolähteisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että oppilaat kokevat yhteisopetuksen pääosin positiivisena ilmiönä. Tulokset osoittavat, että oppilaat käsittävät yhteisopetuksen sekä opettajien toimintana että luokan olemusta määrittävänä ilmiönä. Oppilaat pitävät yhteisopetuksen etuina muun muassa opettajilta saatavaa huomiota, opetuksen monipuolisuutta sekä yhteisopetuksen mahdollistamaa laajaa kaveripiiriä. Oppilaiden mielestä yhteisopetuksen suuri oppilasmäärä on myös haaste, sillä se horjuttaa luokan työrauhaa. Tulosten valossa voidaan todeta oppilaiden kokevan yhteisopetuksessa esiintyvän haasteita, joita ei kuitenkaan koeta yhtä merkityksellisinä kuin etuja.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä oppilaiden näkemysten mukailevan aikaisempaa tutkimusta yhteisopetuksesta, kuitenkin eri asioita korostaen, kuten ryhmäkoon ja huomion saamisen merkitystä. Tulokset antavat myös ymmärtää yhteisopetuksen lisäävän kouluhyvinvointia,- viihtyvyyttä ja turvallisuutta kahden opettajan ansiosta. Yhteisopetus voidaan nähdä tulevaisuuden yleisenä toimintakulttuurina, sillä sen avulla pystytään vastaamaan useisiin uuden opetussuunnittelman asettamiin arvoihin ja tavoitteisiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]