”Paperilla lukee sieviä korulauseita tukiasioihin liittyen, mutta…” : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kolmitasoisesta tuesta ja inkluusiosta varhaiskasvatuksessa lakiuudistuksen jälkeen
Juntunen, Jenni; Juustila, Virpi (2024-05-13)
Juntunen, Jenni
Juustila, Virpi
J. Juntunen; V. Juustila
13.05.2024
© 2024 Jenni Juntunen, Virpi Juustila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133372
Tiivistelmä
Viimeisin varhaiskasvatuslain muutos astui voimaan syksyllä 2022, jonka myötä kolmitasoinen tuki ja sen toteuttaminen inklusiivisten periaatteiden mukaisesti tuli virallisesti osaksi varhaiskasvatusta. Tutkielman tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kolmitasoisesta tuesta ja inkluusiosta varhaiskasvatuksessa lakiuudistuksen jälkeen. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset kolmitasoisen tuen toteuttamisesta inklusiivisten periaatteiden mukaisesti antaa realistisen ja ajankohtaisen katsauksen varhaiskasvatuksen kentältä tuen toteuttamisesta ja niihin kohdistuvista näkemyksistä. Lapsen tuen toteutumiseen varhaiskasvatuksessa on syytä kiinnittää huomiota, jotta jokainen lapsi saa mahdollisuuden aloittaa koulupolkunsa samalta viivalta muiden lasten kanssa. Lakimuutos on astunut vasta voimaan, joten siitä tehdyt tutkimukset antavat arvokasta tietoa sen kehityskohdista.
Tutkimuksen aineisto on peräisin VakaTuki -hankkeen järjestämistä ryhmähaastatteluista, joissa varhaiskasvatuksen opettajat vastasivat ennalta sovittuihin kysymyksiin. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa ja haastattelut pidettiin kolmessa eri ryhmässä. Tutkielma toteutetaan laadullisena tutkimuksena ja se pohjautuu ihmisten kokemuksiin, jonka vuoksi tutkielmaa lähestytään fenomenologisesti. Aineiston analyysissä hyödynnetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkielman tulokset osoittavat varhaiskasvatuksen opettajien suhtautuvan kolmitasoisen tuen jalkautumiseen pääosin myönteisesti. Myönteisenä asiana nähtiin muun muassa tuen jatkumon mahdollistaminen varhaiskasvatuksesta aina perusopetukseen. Inkluusion käytännön toteuttamiseen suhtautuminen oli huomattavasti kielteisempää, mutta sen teoreettinen ulottuvuus nähtiin myönteisenä. Sekä kolmitasoisen tuen että inkluusion toteuttamisessa varhaiskasvatuksen opettajien pääasiallinen huolenaihe oli riittämättömät resurssit.
Tutkimuksen aineisto on peräisin VakaTuki -hankkeen järjestämistä ryhmähaastatteluista, joissa varhaiskasvatuksen opettajat vastasivat ennalta sovittuihin kysymyksiin. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa ja haastattelut pidettiin kolmessa eri ryhmässä. Tutkielma toteutetaan laadullisena tutkimuksena ja se pohjautuu ihmisten kokemuksiin, jonka vuoksi tutkielmaa lähestytään fenomenologisesti. Aineiston analyysissä hyödynnetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkielman tulokset osoittavat varhaiskasvatuksen opettajien suhtautuvan kolmitasoisen tuen jalkautumiseen pääosin myönteisesti. Myönteisenä asiana nähtiin muun muassa tuen jatkumon mahdollistaminen varhaiskasvatuksesta aina perusopetukseen. Inkluusion käytännön toteuttamiseen suhtautuminen oli huomattavasti kielteisempää, mutta sen teoreettinen ulottuvuus nähtiin myönteisenä. Sekä kolmitasoisen tuen että inkluusion toteuttamisessa varhaiskasvatuksen opettajien pääasiallinen huolenaihe oli riittämättömät resurssit.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32889]