Keskustelu oppilaan tuen järjestämisen mahdollisuuksista ja ehdoista. Subjektitieteellinen näkökulma yksilökohtaisen opiskeluhuollon toteutumisesta
Hellsten, Susanna; Raetsaari, Kirsi; Suorsa, Teemu (2024-02-18)
Avaa tiedosto
Sisältö avataan julkiseksi: 18.02.2025
Hellsten, Susanna
Raetsaari, Kirsi
Suorsa, Teemu
Suomen psykologinen seura
18.02.2024
Hellsten, S., Raetsaari, K. & Suorsa, T. (2023). Keskustelu oppilaan tuen järjestämisen mahdollisuuksista ja ehdoista. Subjektitieteellinen näkökulma yksilökohtaisen opiskeluhuollon toteutumisesta. Psykologia 58(04-06), 290-304.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© 2024 Suomen Psykologinen Seura.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© 2024 Suomen Psykologinen Seura.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405083211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405083211
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan opiskeluhuollon monialaiseen asiantuntijaryhmään osallistuvan oppilaan, ammattilaisten ja huoltajan kokemuksia oppilaan tuen järjestämisen ehdoista ja mahdollisuuksista. Kokemuksia tarkastellaan subjektitieteellisen ja systeemisen psykologian käsittein. Aineisto on kerätty koulupäivän aikana yhdessä monialaisen asiantuntijaryhmän tapaamisessa, johon osallistui oppilaan ja hänen kahden huoltajansa lisäksi kuusi ammattilaista. Perustelumallitarinoiden muotoon kiteytetystä aineistosta tunnistettiin kullekin taholle tuen järjestymisen näkökulmasta olennaisia olosuhteita ja toimintaperusteita. Näin kyettiin hahmottamaan, millaiset käsitykset ja ajatukset ohjaavat tuen järjestämisestä käytävää keskustelua. Aineiston analyysi teki näkyväksi eri tahojen erilaiset käsitykset tuen järjestämisestä ja eri tahojen näkemysten yhteensovittamisen vaikeuden. Tuen järjestämisessä näyttää tutkimuksen perusteella olevan kysymys siitä, millaisin ehdoin oppilaan osallisuus ja oikeus koulunkäyntiin mahdollistuu. Tuen järjestäminen on kasvattajien jatkuvaa tasapainoilua oppilaan toimijuuden rajoittamisen ja tukemisen kanssa.
Artikkelissa tarkastellaan opiskeluhuollon monialaiseen asiantuntijaryhmään osallistuvan oppilaan, ammattilaisten ja huoltajan kokemuksia oppilaan tuen järjestämisen ehdoista ja mahdollisuuksista. Kokemuksia tarkastellaan subjektitieteellisen ja systeemisen psykologian käsittein. Aineisto on kerätty koulupäivän aikana yhdessä monialaisen asiantuntijaryhmän tapaamisessa, johon osallistui oppilaan ja hänen kahden huoltajansa lisäksi kuusi ammattilaista. Perustelumallitarinoiden muotoon kiteytetystä aineistosta tunnistettiin kullekin taholle tuen järjestymisen näkökulmasta olennaisia olosuhteita ja toimintaperusteita. Näin kyettiin hahmottamaan, millaiset käsitykset ja ajatukset ohjaavat tuen järjestämisestä käytävää keskustelua. Aineiston analyysi teki näkyväksi eri tahojen erilaiset käsitykset tuen järjestämisestä ja eri tahojen näkemysten yhteensovittamisen vaikeuden. Tuen järjestämisessä näyttää tutkimuksen perusteella olevan kysymys siitä, millaisin ehdoin oppilaan osallisuus ja oikeus koulunkäyntiin mahdollistuu. Tuen järjestäminen on kasvattajien jatkuvaa tasapainoilua oppilaan toimijuuden rajoittamisen ja tukemisen kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32523]