Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Keskustelu oppilaan tuen järjestämisen mahdollisuuksista ja ehdoista. Subjektitieteellinen näkökulma yksilökohtaisen opiskeluhuollon toteutumisesta

Hellsten, Susanna; Raetsaari, Kirsi; Suorsa, Teemu (2024-02-18)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202405083211.pdf (306.1Kt)
Lataukset: 


Hellsten, Susanna
Raetsaari, Kirsi
Suorsa, Teemu
Suomen psykologinen seura
18.02.2024

Hellsten, S., Raetsaari, K. & Suorsa, T. (2023). Keskustelu oppilaan tuen järjestämisen mahdollisuuksista ja ehdoista. Subjektitieteellinen näkökulma yksilökohtaisen opiskeluhuollon toteutumisesta. Psykologia 58(04-06), 290-304.

https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© 2024 Suomen Psykologinen Seura.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405083211
Tiivistelmä
Tiivistelmä

Artikkelissa tarkastellaan opiskeluhuollon monialaiseen asiantuntijaryhmään osallistuvan oppilaan, ammattilaisten ja huoltajan kokemuksia oppilaan tuen järjestämisen ehdoista ja mahdollisuuksista. Kokemuksia tarkastellaan subjektitieteellisen ja systeemisen psykologian käsittein. Aineisto on kerätty koulupäivän aikana yhdessä monialaisen asiantuntijaryhmän tapaamisessa, johon osallistui oppilaan ja hänen kahden huoltajansa lisäksi kuusi ammattilaista. Perustelumallitarinoiden muotoon kiteytetystä aineistosta tunnistettiin kullekin taholle tuen järjestymisen näkökulmasta olennaisia olosuhteita ja toimintaperusteita. Näin kyettiin hahmottamaan, millaiset käsitykset ja ajatukset ohjaavat tuen järjestämisestä käytävää keskustelua. Aineiston analyysi teki näkyväksi eri tahojen erilaiset käsitykset tuen järjestämisestä ja eri tahojen näkemysten yhteensovittamisen vaikeuden. Tuen järjestämisessä näyttää tutkimuksen perusteella olevan kysymys siitä, millaisin ehdoin oppilaan osallisuus ja oikeus koulunkäyntiin mahdollistuu. Tuen järjestäminen on kasvattajien jatkuvaa tasapainoilua oppilaan toimijuuden rajoittamisen ja tukemisen kanssa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37559]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen