Digitaalisten medioiden käyttö alakoulun opetuksessa Suomessa
Kurhela, Joel; Luokkakallio, Niko (2024-05-08)
Kurhela, Joel
Luokkakallio, Niko
J. Kurhela; N. Luokkakallio
08.05.2024
© 2024 Joel Kurhela, Niko Luokkakallio. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405083205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405083205
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on selvittää digitaalisten medioiden käyttöä opetuksessa erityisesti Suomalaisessa alakoulun kontekstissa. Tutkielman avulla selvitetään, miten digitaalisia medioita käytetään alakoulun opetuksessa nykypäivänä. Tutkielman pyrkii myös avaamaan vallitsevan tutkimustiedon valossa digitaalisten medioiden opetuskäytön vahvuuksia ja heikkouksia. Uutisoinnissa usein nostetaan esiin digitaalisten medioiden käytön negatiivisia vaikutuksia ja siksi tämä tutkielma nostaa esiin myös niiden opetuskäytön positiivisia puolia.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkimusaineistona on käytetty aiempia tutkimuksia aiheesta. Menetelmän avulla aiheesta saadaan hyvä yleiskuva, jolloin aiempien tutkimusten tuloksia voidaan koota yhteen johdonmukaisiksi kokonaisuuksiksi. Aiempaa laajaa tutkimusta aiheesta on niukasti, jolloin hajanaisen tiedon yhdistäminen on tarpeellista.
Tutkielman aihe valikoitui lisääntyneen digitaalisten medioiden käytön myötä. Digitaaliset mediat ja niiden lisääntynyt käyttö ovat usein puheenaiheena esimerkiksi uutisoinnissa. Tämän takia on tarpeellista selvittää, millaisia vaikutuksia digitaalisten medioiden käytöllä on oppimiseen. Lisäksi aiheen valintaan vaikutti oma henkilökohtainen kiinnostuksemme aiheeseen. Toisaalta digitaalisten medioiden käytön lisääntyessään on tärkeää ymmärtää, millaisia vaikutuksia digitaalisten medioiden käytöllä on ja siksi myös ammatillinen kasvu oli eräs syy tutkia aihetta.
Digitaalisten medioiden käytössä koulussa korostuu opettajan rooli. Digitaalisten medioiden käytöllä voi olla positiivisia vaikutuksia oppimiseen, mikäli opettajan pedagogiikka tukee digitaalisten medioiden käyttöä. Puolestaan digitaalisten medioiden käytöllä koulussa ilman hyvää pedagogista perustetta, ei ole todettu positiivisia vaikutuksia oppimiseen. Tällaisessa tilanteessa digitaalisen medioiden käytöstä saattaa olla jopa negatiivisia vaikutuksia. Digitaalisten medioiden käyttö onkin melko perinteistä kouluissa ja osin myös vanhentunutta.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkimusaineistona on käytetty aiempia tutkimuksia aiheesta. Menetelmän avulla aiheesta saadaan hyvä yleiskuva, jolloin aiempien tutkimusten tuloksia voidaan koota yhteen johdonmukaisiksi kokonaisuuksiksi. Aiempaa laajaa tutkimusta aiheesta on niukasti, jolloin hajanaisen tiedon yhdistäminen on tarpeellista.
Tutkielman aihe valikoitui lisääntyneen digitaalisten medioiden käytön myötä. Digitaaliset mediat ja niiden lisääntynyt käyttö ovat usein puheenaiheena esimerkiksi uutisoinnissa. Tämän takia on tarpeellista selvittää, millaisia vaikutuksia digitaalisten medioiden käytöllä on oppimiseen. Lisäksi aiheen valintaan vaikutti oma henkilökohtainen kiinnostuksemme aiheeseen. Toisaalta digitaalisten medioiden käytön lisääntyessään on tärkeää ymmärtää, millaisia vaikutuksia digitaalisten medioiden käytöllä on ja siksi myös ammatillinen kasvu oli eräs syy tutkia aihetta.
Digitaalisten medioiden käytössä koulussa korostuu opettajan rooli. Digitaalisten medioiden käytöllä voi olla positiivisia vaikutuksia oppimiseen, mikäli opettajan pedagogiikka tukee digitaalisten medioiden käyttöä. Puolestaan digitaalisten medioiden käytöllä koulussa ilman hyvää pedagogista perustetta, ei ole todettu positiivisia vaikutuksia oppimiseen. Tällaisessa tilanteessa digitaalisen medioiden käytöstä saattaa olla jopa negatiivisia vaikutuksia. Digitaalisten medioiden käyttö onkin melko perinteistä kouluissa ja osin myös vanhentunutta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34207]