Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Using conversation analysis to identify unresponsiveness in peer interactions in inclusive groups

Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Kärnä, Eija; Räty, Hannu; Kämäräinen, Anniina; Suero Montero, Calkin (2023-10-25)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202405073182.pdf (428.5Kt)
Huom!
Sisältö avataan julkiseksi
: 25.10.2025
URL:
https://doi.org/10.1558/jircd.24391

Kilpiä, Anni
Dindar, Katja
Kärnä, Eija
Räty, Hannu
Kämäräinen, Anniina
Suero Montero, Calkin
Equinox Publishing Ltd.
25.10.2023

Kilpiä, A., Dindar, K., Kärnä, E., Räty, H., Kämäräinen, A., & Suero Montero, C. (2023). Using conversation analysis to identify unresponsiveness in peer interactions in inclusive groups. Journal of Interactional Research in Communication Disorders, 14(3), 386-407. https://doi.org/10.1558/jircd.24391

https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© Equinox Publishing Ltd.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
doi:https://doi.org/10.1558/jircd.24391
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405073182
Tiivistelmä
Abstract

Background:
Previous research regarding unresponsiveness in peer interaction, including participants on the autism spectrum (AS), is mainly based on predefined categorizations of unresponsiveness; thus, there is a need for conversation analytic research to examine unresponsiveness from participants’ perspectives.

Method:
Multimodal conversation analysis (CA) was applied to examine unresponsiveness in task-focused multiparty peer interactions of an inclusive group, including one participant on the AS.

Results:
The results showed that it was not meaningful to analyze unresponsiveness in situations where there was no (aligning) response and all participants’ orientations revealed that a response was (not) needed. Instead, participants’ discrepant orientations to the response relevance made unresponsiveness a meaningful issue for participants to negotiate.

Discussion/conclusion:
The CA approach can be useful for examining unresponsiveness accurately. The combination of both the speaker and recipient(s) orientations to response relevance can be used as a conceptual tool to identify unresponsiveness when it is relevant for the participants.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37647]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen