Ujojen lasten yhdenvertaisen toimijuuden tukeminen varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä
Perälä, Olivia (2024-04-27)
Perälä, Olivia
O. Perälä
27.04.2024
© 2024, Olivia Perälä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405073177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405073177
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on tutkia ujojen lasten yhdenvertaisen toimijuuden tukemista varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä. Tutkielma esittelee ujojen lasten yhdenvertaisen toimijuuden mahdollisuuksia sekä keinoja heidän toimijuutensa tukemiseen. Tutkielman tavoitteena on luoda aiemman tutkimustiedon valossa kokonaisvaltainen kuva ujojen lasten toimijuuden tukemisesta sekä heidän mahdollisuuksistaan, asemastaan ja roolistaan varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä. Tavoitteena on myös tuoda tutkimuksen avulla tietoisuutta aiheesta varhaiskasvatuksen kentällä työskenteleville opettajille ja muulle henkilöstölle. Aiempaa tutkimusta ujojen lasten toimijuudesta on vähän, ja suoranaisesti tämän kandidaatin tutkielman tutkimuskysymykseen ei ole aiemmilla tutkimuksilla vastattu. Tutkimustiedon vähäisyys kertoo siitä, että tutkimusta aiheesta on todella tarpeellista tehdä. Myös velvoittavat asiakirjat, kuten varhaiskasvatussuunnitelman perusteet painottavat varhaiskasvatuksen yhdenvertaisuutta, joten tutkimuksen tekeminen aiheesta on perusteltua.
Tämä kandidaatin tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on luoda uutta tietoa jo tutkituista aiheista sekä tunnistaa sellaisia teemoja, joihin ei ole vielä aiemmilla tutkimuksilla vastattu. Tutkimusaineistona kirjallisuuskatsauksessa on käytetty vertaisarvioituja kansainvälisiä tutkimusartikkeleja, väitöskirjoja sekä kasvatusalan ammattilaisten kokoamia kirjoja ja kansallista varhaiskasvatussuunnitelmaa. Näitä tutkimuksia tutkien ja niitä tiivistäen olen tehnyt uusia johtopäätöksiä tämän työn tutkimuskysymystä ajatellen.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajan rooli ujon lapsen toimijuuden tukemisessa on todella merkityksellinen. Opettajan ja lapsen välinen suhde vaikuttaa suuresti ujon lapsen sosiaalisten taitojen kehittymiseen, jolla on suora yhteys vertaissuhteisiin. Varhaiskasvatuksen kontekstissa lapsen muodostamat vertaissuhteet määrittävät toimijuuden toteutumista. Opettaja voi omalla toiminnallaan tukea ujon lapsen toimijuuden mahdollisuuksia, ja on tärkeää, että opettaja on tietoinen omasta kyvystään niin toimijuuden mahdollistajana tai vaihtoehtoisesti sen estäjänä. Opettaja voi pedagogisilla ratkaisuillaan edesauttaa ujon lapsen sosiaalisten taitojen kehittymistä sekä vertaissuhteiden muodostumista ja täten tukea ujon lapsen yhdenvertaisia mahdollisuuksia toimijuuteen. Tulokset osoittavat, että ujojen lasten toimijuutta tukevia pedagogisia ratkaisuja lapsiryhmässä ovat esimerkiksi pienryhmissä toimiminen ja opettajan läsnäolo leikeissä.
Tuloksista voidaan päätellä, ettei ujojen lasten toimijuus aina toteudu yhdenvertaisesti. Toivon, että tutkimustuloksieni avulla varhaiskasvatuksessa työskentelevät ammattilaiset ottaisivat nämä asiat huomioon toimiessaan lapsiryhmissä.
Tämä kandidaatin tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on luoda uutta tietoa jo tutkituista aiheista sekä tunnistaa sellaisia teemoja, joihin ei ole vielä aiemmilla tutkimuksilla vastattu. Tutkimusaineistona kirjallisuuskatsauksessa on käytetty vertaisarvioituja kansainvälisiä tutkimusartikkeleja, väitöskirjoja sekä kasvatusalan ammattilaisten kokoamia kirjoja ja kansallista varhaiskasvatussuunnitelmaa. Näitä tutkimuksia tutkien ja niitä tiivistäen olen tehnyt uusia johtopäätöksiä tämän työn tutkimuskysymystä ajatellen.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajan rooli ujon lapsen toimijuuden tukemisessa on todella merkityksellinen. Opettajan ja lapsen välinen suhde vaikuttaa suuresti ujon lapsen sosiaalisten taitojen kehittymiseen, jolla on suora yhteys vertaissuhteisiin. Varhaiskasvatuksen kontekstissa lapsen muodostamat vertaissuhteet määrittävät toimijuuden toteutumista. Opettaja voi omalla toiminnallaan tukea ujon lapsen toimijuuden mahdollisuuksia, ja on tärkeää, että opettaja on tietoinen omasta kyvystään niin toimijuuden mahdollistajana tai vaihtoehtoisesti sen estäjänä. Opettaja voi pedagogisilla ratkaisuillaan edesauttaa ujon lapsen sosiaalisten taitojen kehittymistä sekä vertaissuhteiden muodostumista ja täten tukea ujon lapsen yhdenvertaisia mahdollisuuksia toimijuuteen. Tulokset osoittavat, että ujojen lasten toimijuutta tukevia pedagogisia ratkaisuja lapsiryhmässä ovat esimerkiksi pienryhmissä toimiminen ja opettajan läsnäolo leikeissä.
Tuloksista voidaan päätellä, ettei ujojen lasten toimijuus aina toteudu yhdenvertaisesti. Toivon, että tutkimustuloksieni avulla varhaiskasvatuksessa työskentelevät ammattilaiset ottaisivat nämä asiat huomioon toimiessaan lapsiryhmissä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32523]