Lukiolaisten näkemyksiä opiskelupäivän aikaisen liikkumisen lisäämiseksi
Kivelä, Aapo; Syrjälä, Aki (2024-03-19)
Kivelä, Aapo
Syrjälä, Aki
A. Kivelä; A. Syrjälä
19.03.2024
© 2024 Aapo Kivelä, Aki Syrjälä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403192314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403192314
Tiivistelmä
Tässä laadullisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan lukiolaisten näkemyksiä pitkien oppituntien tauottamisesta sekä kouluympäristön ja toimintakulttuurin kehittämisestä opiskelupäivän aikaista liikkumista lisääväksi. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten lukiolaiset haluaisivat tauottaa pitkiä oppitunteja ja millä keinoilla lukiolaiset lisäisivät opiskelupäivien aikaista liikkumista. Tutkimuksen kohteena oli opiskelijoiden näkemykset oppituntien tuottamisesta ja siitä, miten opiskelijat haluaisivat tulevaisuudessa tauottaa oppitunteja. Lisäksi tarkastelimme opiskelijoiden ajatuksia siitä, miten he kehittäisivät lukion ympäristöä, tiloja ja toimintakulttuuria enemmän opiskelupäivän aikaista liikkumista kannustavaksi.
Tutkimus toteutettiin osana paikallista Liikkuva opiskelu -kehittämishankkeen toimintaa. Hankkeen tavoitteena oli kehittää hankekunnan lukioiden liikunnallista toimintakulttuuria kehittäviä toimintoja. Tutkimusaineisto koostuu syyslukukaudella 2021 toteutetusta opiskelijakyselystä, jossa kartoitettiin opiskelijoiden opiskelupäivän aikaisen liikkumisen tilannetta. Kysely toteutettiin kymmenessä lukiossa ja siihen vastasi yhteensä 1516 lukiolaista. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu opiskelijakyselyn avointen kysymysten vastauksista, jotka analysoitiin kolmivaiheisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että yli puolet opiskelijoista viettivät oppituntien aikaiset tauot fyysisesti aktiivisesti. Fyysisesti aktiivinen toiminta koostui pääosin kävelystä luokan ulkopuolelle. Fyysisesti aktiivinen toiminta tauoilla sisälsi sosiaalista kanssakäymistä muiden opiskelijoiden kanssa. Inaktiivisesti tauon vietti vajaa neljäsosa opiskelijoista, joista suurin osa puhelinta käyttäen. Jatkossa opiskelijat haluaisivat käyttää oppitunnin aikaisilla tauoilla vähemmän puhelinta ja toivoivat tauoille ohjattua taukoliikuntaa.
Opiskelijat toivoivat vastauksissaan, että kouluympäristöä kehitettäisiin enemmän opiskelupäivän aikaista liikkumista mahdollistavaksi. Tulosten mukaan opiskelijat toivoivat eniten vastauksissaan erilaisia liikuntavälineitä lukion tiloihin opiskelijoiden vapaaseen käyttöön. Vastausten mukaan opiskelijat kokivat myös tärkeänä lukion yhteisten liikuntatilojen, kuten liikuntasalin tai kuntosalin entistä parempaa hyödyntämistä ja käytön kehittämistä. Lisäksi opiskelijat halusivat lisätä oppituntien aikaista istumista tauottavia kalusteita kuten seisomapöytiä ja jumppapalloja luokkahuoneisiin. Tulokset osoittivat koko lukion yhteisen liikunnallisen toiminnan keskeisenä keinona lisätä opiskelupäivien aikaista liikkumista.
Kehittämällä opiskelijoiden näkemysten pohjalta oppituntien aikaisten taukojen liikunnallista toimintaa sekä kouluympäristöä yhä enemmän liikkumista mahdollistavampaan suuntaan, voi liikkumisesta muodostua luonnollinen osa jokaista opiskelupäivää.
Tutkimus toteutettiin osana paikallista Liikkuva opiskelu -kehittämishankkeen toimintaa. Hankkeen tavoitteena oli kehittää hankekunnan lukioiden liikunnallista toimintakulttuuria kehittäviä toimintoja. Tutkimusaineisto koostuu syyslukukaudella 2021 toteutetusta opiskelijakyselystä, jossa kartoitettiin opiskelijoiden opiskelupäivän aikaisen liikkumisen tilannetta. Kysely toteutettiin kymmenessä lukiossa ja siihen vastasi yhteensä 1516 lukiolaista. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu opiskelijakyselyn avointen kysymysten vastauksista, jotka analysoitiin kolmivaiheisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että yli puolet opiskelijoista viettivät oppituntien aikaiset tauot fyysisesti aktiivisesti. Fyysisesti aktiivinen toiminta koostui pääosin kävelystä luokan ulkopuolelle. Fyysisesti aktiivinen toiminta tauoilla sisälsi sosiaalista kanssakäymistä muiden opiskelijoiden kanssa. Inaktiivisesti tauon vietti vajaa neljäsosa opiskelijoista, joista suurin osa puhelinta käyttäen. Jatkossa opiskelijat haluaisivat käyttää oppitunnin aikaisilla tauoilla vähemmän puhelinta ja toivoivat tauoille ohjattua taukoliikuntaa.
Opiskelijat toivoivat vastauksissaan, että kouluympäristöä kehitettäisiin enemmän opiskelupäivän aikaista liikkumista mahdollistavaksi. Tulosten mukaan opiskelijat toivoivat eniten vastauksissaan erilaisia liikuntavälineitä lukion tiloihin opiskelijoiden vapaaseen käyttöön. Vastausten mukaan opiskelijat kokivat myös tärkeänä lukion yhteisten liikuntatilojen, kuten liikuntasalin tai kuntosalin entistä parempaa hyödyntämistä ja käytön kehittämistä. Lisäksi opiskelijat halusivat lisätä oppituntien aikaista istumista tauottavia kalusteita kuten seisomapöytiä ja jumppapalloja luokkahuoneisiin. Tulokset osoittivat koko lukion yhteisen liikunnallisen toiminnan keskeisenä keinona lisätä opiskelupäivien aikaista liikkumista.
Kehittämällä opiskelijoiden näkemysten pohjalta oppituntien aikaisten taukojen liikunnallista toimintaa sekä kouluympäristöä yhä enemmän liikkumista mahdollistavampaan suuntaan, voi liikkumisesta muodostua luonnollinen osa jokaista opiskelupäivää.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32889]