How to engage : children's summonses to adults in families and kindergartens
Eilittä, Tiina (2024-03-08)
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202401151245
Kuvaus
Tiivistelmä
This article-based dissertation examines a social action that is fundamental for establishing joint attention and intersubjectivity: the summons action. It studies how summons actions are produced, focusing on the vocal and embodied details in which summonses are designed to establish joint attention in social interaction. This study focuses specifically on summons actions produced by children to adults (parents or caregivers). The thesis demonstrates how children’s summonses are carefully orchestrated, naturally situated and contingent accomplishments that reveal the complexities of interaction that reside in naturally occurring child-adult interactions. The analyses also explore how adults respond to children’s summons turns in mundane yet interactionally complex settings and how their responses socialise children into the norms of social interaction. This dissertation employs the method of conversation analysis to study naturally occurring child-adult interactions among family members in cars and at family homes, and among children and their caregivers in kindergartens. The studied languages are English and Finnish.
This dissertation consists of a summary and three original research articles. The first article studies interactions between children and their parents in cars and shows how the differently positioned and designed summons turns mobilise responses from the parents to different degrees. The second article focuses on interactions between children and their parents at homes and demonstrates how the children pursue responses from the parents with self-repeated summonses and through embodied conduct, and thus establish favourable conditions for further interaction. The third article explores children’s telling-on actions in kindergartens and illustrates how the children’s summonses and other attention-drawing practices change the interactional ecology and thus lead to transformations in the local participation frameworks. This summary provides a synthesis of the three articles and discusses the significance of the findings.
Tämä artikkeliväitöskirja tarkastelee huomionkohdistinta (eng. summons), jolla on keskeinen rooli jaetun huomion ja intersubjektiivisuuden luomisessa. Tutkimus keskittyy lasten huomionkohdistinten kielellisiin ja kehollisiin piirteisiin, joiden avulla lapset pyrkivät rakentamaan jaettua huomiota sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Tutkimus keskittyy erityisesti lasten aikuisille (vanhemmille ja hoitajille) suuntaamiin huomionkohdistimiin. Väitöskirjassa osoitetaan, että lasten huomionkohdistimet ovat huolellisesti rakennettuja ja tilannesidonnaisia toimintoja, jotka heijastavat lasten ja aikuisten välisten vuorovaikutustilanteiden luonnollista kompleksisuutta. Lisäksi analyyseissä tarkastellaan sitä, miten aikuiset vastaavat lasten huomionkohdistimiin ja miten aikuiset vastaustensa avulla sosiaalistavat lapsia vuorovaikutukseen liittyviin normeihin. Tutkimuksessa käytetään keskustelunanalyysin menetelmää, jonka avulla tutkitaan luonnollista lasten ja aikuisten välistä vuorovaikutusta autoissa, lapsiperheissä ja päiväkodeissa. Aineistoissa käytetään englannin ja suomen kieltä.
Tämä väitöskirja koostuu kolmesta alkuperäisestä tutkimusartikkelista sekä yhteenvedosta. Ensimmäinen artikkeli tarkastelee lasten ja vanhempien välistä vuorovaikutusta autoissa. Siinä osoitetaan, miten eri tavoin muotoillut ja eri keskustelun kohdissa tuotetut lasten huomionkohdistimet saavat aikuisilta eriasteisesti vastauksia. Toinen artikkeli keskittyy vanhempien ja lasten vuorovaikutukseen kodeissa. Siinä näytetään, miten lapset hakevat aikuisilta vastausta toistamalla huomionkohdistimia sekä pyrkimällä luomaan vuorovaikutukselle suotuisia olosuhteita erilaisin kehollisin keinoin. Kolmas artikkeli tutkii lasten kantelutoimintoja päiväkotikontekstissa. Siinä havainnollistetaan, miten lasten kantelutoiminta, huomionkohdistimet sekä muut huomion hakemisen keinot muuttavat vuorovaikutustilanteen ekologiaa. Nämä johtavat paikallisten osallistumiskehikkojen muutoksiin, jotka heijastavat eri tapoja kannella sekä osoittaa kantelu eri vastaanottajille. Väitöskirjan yhteenveto kokoaa yhteen tutkimusartikkelien löydökset sekä pohtii tulosten merkittävyyttä.
Original papers
-
Eilittä, T., Haddington, P., & Vatanen, A. (2021). Children seeking the driver’s attention in cars: Position and composition of children’s summons turns and children’s rights to engage. Journal of Pragmatics, 178, 175–191. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.03.005 https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.03.005
-
Eilittä, T., & Vatanen, A. (2023). Children’s self-repeated summonses to adults: pursuing responses and creating favourable conditions for interaction. Gesprächsforshung, 24, 1–25.
-
Eilittä, T. (2023). How to engage: Kindergarteners telling on their peers and recruiting adult’s assistance. Manuscript submitted for publication.
Osajulkaisut
-
Eilittä, T., Haddington, P., & Vatanen, A. (2021). Children seeking the driver’s attention in cars: Position and composition of children’s summons turns and children’s rights to engage. Journal of Pragmatics, 178, 175–191. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.03.005 https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.03.005
-
Eilittä, T., & Vatanen, A. (2023). Children’s self-repeated summonses to adults: pursuing responses and creating favourable conditions for interaction. Gesprächsforshung, 24, 1–25.
-
Eilittä, T. (2023). How to engage: Kindergarteners telling on their peers and recruiting adult’s assistance. Manuscript submitted for publication.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]