Oppilaat kohti liikunnallisempaa elämäntapaa : opettajien näkemyksiä ja kokemuksia iWall-peliseinän hyödyntämisestä liikuntapedagogisena työvälineenä
Sironen, Henri; Tornberg, Anssi (2023-12-18)
Sironen, Henri
Tornberg, Anssi
H. Sironen; A. Tornberg
18.12.2023
© 2023 Henri Sironen, Anssi Tornberg. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312183913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312183913
Tiivistelmä
Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan iWall-peliseinää liikuntapedagogisena työvälineenä lasten ja nuorten liikunnallisuuden lisäämiseksi. Liikkumattomuus on hyvin tunnistettu ilmiö Suomessa ja sen vuoksi uusia liikuntapedagogisia ratkaisuja, joilla liikunta-aktiivisuutta nuorten keskuudessa saadaan lisättyä, on tärkeää kehittää. Erilaiset teknologiset ratkaisut voivat oikein hyödynnettynä luoda mielenkiintoisia mahdollisuuksia lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden lisäämiselle. Esimerkkinä näistä fyysistä aktiivisuutta lisäävistä teknologisista ratkaisuista voidaan nähdä aktiiviset videopelit, jotka yhdistävät liikunnan ja pelaamisen hyödyntämällä pelaajan omaa kehoa pelin ohjaamiseen.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia opettajien näkemyksiä ja kokemuksia iWall-peliseinästä liikuntapedagogisena työvälineenä. Luomme kuvan siitä, miten opettajat hyödyntävät iWallia koulussa, sekä millaiset ovat heidän kokemuksensa iWallin hyödyistä ja haasteista. Tarkastelemme myös opettajien näkemyksiä iWallin soveltuvuudesta motoristen- ja liikuntataitojen opetukseen.
Tutkielman teoria on jaettu vahvasti kahteen teemaan: liikunnallinen elämäntapa, sekä aktiiviset videopelit ja pelillisyys. Esittelemme liikunnallisen elämäntavan muodostumista painottuen liikuntamotivaatioon, sekä liikunnallisiin taitoihin. Aktiiviset videopelit ja pelillisyyden esittelemme avaamalla näiden termien sisällöt ja nostaen esiin niiden erilaisia käyttötarkoituksia.
Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluna, johon osallistui neljä opettajaa eri puolilta Suomea. Kaikki haastatellut opettajat ovat hyödyntäneet iWallia opetuksessaan. Haastattelujen aineisto on analysoitu teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä, pohjautuen tutkielman teoreettiseen viitekehykseen.
Pohjimmiltaan iWall nähtiin oppilaita selvästi motivoivana työvälineenä. Opettajat kokivat iWallin innostavan oppilaita omatoimiseen liikkumiseen pelaamisen avulla. Opettajat eivät kuitenkaan havainneet iWallilla pelaamisen lisäävän oppilaiden innostusta muuta liikuntaa kohtaan. Pelaaminen nähtiinkin oppilaiden näkökulmasta keskeisimpänä motivaattorina, jonka oheistuotteena myös fyysinen aktiivisuus lisääntyi. Nostamme esiin myös opettajien keinoja hyödyntää iWallia opetuksessaan, joita ovat esimerkiksi oppilaiden palkitseminen onnistuneesta työskentelystä, sekä erilaiset lyhyemmät pelituokiot.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia opettajien näkemyksiä ja kokemuksia iWall-peliseinästä liikuntapedagogisena työvälineenä. Luomme kuvan siitä, miten opettajat hyödyntävät iWallia koulussa, sekä millaiset ovat heidän kokemuksensa iWallin hyödyistä ja haasteista. Tarkastelemme myös opettajien näkemyksiä iWallin soveltuvuudesta motoristen- ja liikuntataitojen opetukseen.
Tutkielman teoria on jaettu vahvasti kahteen teemaan: liikunnallinen elämäntapa, sekä aktiiviset videopelit ja pelillisyys. Esittelemme liikunnallisen elämäntavan muodostumista painottuen liikuntamotivaatioon, sekä liikunnallisiin taitoihin. Aktiiviset videopelit ja pelillisyyden esittelemme avaamalla näiden termien sisällöt ja nostaen esiin niiden erilaisia käyttötarkoituksia.
Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluna, johon osallistui neljä opettajaa eri puolilta Suomea. Kaikki haastatellut opettajat ovat hyödyntäneet iWallia opetuksessaan. Haastattelujen aineisto on analysoitu teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä, pohjautuen tutkielman teoreettiseen viitekehykseen.
Pohjimmiltaan iWall nähtiin oppilaita selvästi motivoivana työvälineenä. Opettajat kokivat iWallin innostavan oppilaita omatoimiseen liikkumiseen pelaamisen avulla. Opettajat eivät kuitenkaan havainneet iWallilla pelaamisen lisäävän oppilaiden innostusta muuta liikuntaa kohtaan. Pelaaminen nähtiinkin oppilaiden näkökulmasta keskeisimpänä motivaattorina, jonka oheistuotteena myös fyysinen aktiivisuus lisääntyi. Nostamme esiin myös opettajien keinoja hyödyntää iWallia opetuksessaan, joita ovat esimerkiksi oppilaiden palkitseminen onnistuneesta työskentelystä, sekä erilaiset lyhyemmät pelituokiot.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32227]