Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät
Haataja, Reetta (2023-12-01)
Haataja, Reetta
R. Haataja
01.12.2023
© 2023 Reetta Haataja. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312013469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312013469
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on merkittävässä roolissa, kun puhutaan laadukkaasta varhaiskasvatuksesta. Työhyvinvointi vaikuttaa merkittävästi työmotivaatioon ja työn tulokseen. Hyvinvointia voidaan parantaa työpaikoilla monin eri keinoin. Tällaisia keinoja ovat esimerkiksi täydennyskoulutukset, virkistystoiminta, riittävä ja ammattitaitoinen henkilöstö ja työnohjaus. Haastava tilanne suomalaisessa varhaiskasvatuksessa on haastanut opettajien ja muiden kentällä toimivien ammattiryhmien työhyvinvointia. Tutkimusten mukaan useat varhaiskasvatuksen opettajat ovat kokeneet uupumusta, riittämättömyyden tunnetta ja moni on harkinnut alan vaihtoa.
Tässä tutkimuksessa selvitin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhyvinvointiin liittyen, ja tekijöihin, jotka lisäävät tai vähentävät työhyvinvointia. Työ varhaiskasvatuksessa on henkisesti raskasta työtä. Arkea päiväkodeissa haastaa kiire, henkilöstön puute ja haastavat lapset. Keräsin aineistoa alkukesästä 2023 haastattelemalla teemoitetun kysymysprotokollan mukaisesti varhaiskasvatuksen opettajan työtehtävässä työskenteleviä opettajia. Aineisto koostuu opettajien kokemuksista, mielipiteistä ja toiveista työhyvinvointiin liittyen. Aineisto on analysoitu käyttäen laadullista sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan työhyvinvointia parantavia tekijöitä oli paljon, ja monessa työpaikassa töitä työhyvinvoinnin edistämiseksi on nähtävillä jo paljon. Moni varhaiskasvatuksen opettaja nostaa esiin kuitenkin samoja teemoja, joita pitäisi alalla parantaa, jotta työssä voitaisiin hyvin. Työhyvinvointia pidetään tärkeänä ja merkityksellisenä tekijänä työssä jaksamiseen ja alalla pysymiseen. Varhaiskasvatuksen opettajilla on paljon työtehtäviä, joihin työaika ei aina riitä. Henkilöstön rajallinen määrä, poissaolot ja sijaisten puute kuormittavat henkilöstön jaksamista työssä ja vaikeuttaa laadukkaan varhaiskasvatuksen järjestämistä. Ammattitaitoista henkilökuntaa on vähän ja tuki työnantajalta ei ole aina riittävää. Näitä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen kehittämisessä ja työnantajan toimissa työhyvinvoinnin edistämisessä.
Tässä tutkimuksessa selvitin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhyvinvointiin liittyen, ja tekijöihin, jotka lisäävät tai vähentävät työhyvinvointia. Työ varhaiskasvatuksessa on henkisesti raskasta työtä. Arkea päiväkodeissa haastaa kiire, henkilöstön puute ja haastavat lapset. Keräsin aineistoa alkukesästä 2023 haastattelemalla teemoitetun kysymysprotokollan mukaisesti varhaiskasvatuksen opettajan työtehtävässä työskenteleviä opettajia. Aineisto koostuu opettajien kokemuksista, mielipiteistä ja toiveista työhyvinvointiin liittyen. Aineisto on analysoitu käyttäen laadullista sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan työhyvinvointia parantavia tekijöitä oli paljon, ja monessa työpaikassa töitä työhyvinvoinnin edistämiseksi on nähtävillä jo paljon. Moni varhaiskasvatuksen opettaja nostaa esiin kuitenkin samoja teemoja, joita pitäisi alalla parantaa, jotta työssä voitaisiin hyvin. Työhyvinvointia pidetään tärkeänä ja merkityksellisenä tekijänä työssä jaksamiseen ja alalla pysymiseen. Varhaiskasvatuksen opettajilla on paljon työtehtäviä, joihin työaika ei aina riitä. Henkilöstön rajallinen määrä, poissaolot ja sijaisten puute kuormittavat henkilöstön jaksamista työssä ja vaikeuttaa laadukkaan varhaiskasvatuksen järjestämistä. Ammattitaitoista henkilökuntaa on vähän ja tuki työnantajalta ei ole aina riittävää. Näitä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen kehittämisessä ja työnantajan toimissa työhyvinvoinnin edistämisessä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32889]