Kasvattaja sukupuolisensitiivisen kasvatuksen mahdollistajana : kirjallisuuskatsaus sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta
Soukka, Veera (2023-06-13)
Soukka, Veera
V. Soukka
13.06.2023
© 2023 Veera Soukka. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306132424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306132424
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sukupuolisensitiivistä kasvatusta varhaiskasvatuksen tutkimuskirjallisuuden kautta. Tutkimusmenetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, mutta työskentelymenetelmässä hyödynnetään myös hieman vertailevaa sekä systemaattista työskentelyotetta. Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa katsaus siitä, miten varhaiskasvatuksen tutkimuskirjallisuudessa määritellään ja kuvaillaan sukupuolisensitiivistä kasvatusta.
Tutkimusaineistoon kuuluu 25 tekstiä, jotka käsittelevät sukupuolisensitiivistä kasvatusta. Tutkimuksen aineisto sijoittuu 2000-luvulle ja sen analysoinnissa hyödynnetään sisällönanalyysiä. Aineistossa on sekä vertaisarvioituja artikkeleita että tutkimuskirjallisuutta. Tutkimuskysymyksestä muotoutui seuraavanlainen: Mitä on sukupuolisensitiivinen kasvatus varhaiskasvatuksen tutkimuskirjallisuudessa?
Tutkimuksen aineistossa sukupuolisensitiivinen kasvatus saa monenlaisia määritelmiä. Aineiston tekstien välillä on paljon yhtäläisyyksiä, mutta sukupuolisensitiiviselle kasvatukselle ei kuitenkaan löydy yhtä selkeää, yhtenäistä määritelmää. Tulokset osoittavat sukupuolisensitiivisen kasvatuksen olevan laaja sekä moniulotteinen kokonaisuus. Yksi merkittävä yhdistävä tekijä aineistosta kuitenkin löytyy: sukupuolisensitiivinen kasvatus muodostuu kasvattajan kautta ja sen voidaan kuvailla olevan jopa riippuvainen kasvattajasta.
Tutkimusaineistossa korostuu seitsemän sukupuolisensitiivisen kasvatuksen aihealuetta, joiden kautta sukupuolisensitiivistä kasvatusta määritellään. Sukupuolisensitiivinen kasvatus muotoutuu tavaksi ymmärtää sukupuoli (luku 4.1), sukupuoleen liittyvien normien ja oletusten tunnistamiseksi (luku 4.2), lapsen yksilölliseksi kohtaamiseksi (luku 4.3) sekä kasvattajan kautta toteutuvaksi kokonaisuudeksi (luku 4.4). Tutkimusaineistossa määrittyvät myös sukupuolisensitiivisen kasvatuksen tavoitteet (luku 4.5), potentiaalisuus ja hyödyt (luku 4.6) sekä ulottuvuudet (luku 4.7). Tutkimustulokset osoittavat, että sukupuolisensitiiviselle kasvatukselle löytyy varhaiskasvatuksen tutkimuskirjallisuudessa monenlaisia määritelmiä, joissa painottuvat vaihtelevasti edellä mainitut aihealueet.
Tutkimusaineistoon kuuluu 25 tekstiä, jotka käsittelevät sukupuolisensitiivistä kasvatusta. Tutkimuksen aineisto sijoittuu 2000-luvulle ja sen analysoinnissa hyödynnetään sisällönanalyysiä. Aineistossa on sekä vertaisarvioituja artikkeleita että tutkimuskirjallisuutta. Tutkimuskysymyksestä muotoutui seuraavanlainen: Mitä on sukupuolisensitiivinen kasvatus varhaiskasvatuksen tutkimuskirjallisuudessa?
Tutkimuksen aineistossa sukupuolisensitiivinen kasvatus saa monenlaisia määritelmiä. Aineiston tekstien välillä on paljon yhtäläisyyksiä, mutta sukupuolisensitiiviselle kasvatukselle ei kuitenkaan löydy yhtä selkeää, yhtenäistä määritelmää. Tulokset osoittavat sukupuolisensitiivisen kasvatuksen olevan laaja sekä moniulotteinen kokonaisuus. Yksi merkittävä yhdistävä tekijä aineistosta kuitenkin löytyy: sukupuolisensitiivinen kasvatus muodostuu kasvattajan kautta ja sen voidaan kuvailla olevan jopa riippuvainen kasvattajasta.
Tutkimusaineistossa korostuu seitsemän sukupuolisensitiivisen kasvatuksen aihealuetta, joiden kautta sukupuolisensitiivistä kasvatusta määritellään. Sukupuolisensitiivinen kasvatus muotoutuu tavaksi ymmärtää sukupuoli (luku 4.1), sukupuoleen liittyvien normien ja oletusten tunnistamiseksi (luku 4.2), lapsen yksilölliseksi kohtaamiseksi (luku 4.3) sekä kasvattajan kautta toteutuvaksi kokonaisuudeksi (luku 4.4). Tutkimusaineistossa määrittyvät myös sukupuolisensitiivisen kasvatuksen tavoitteet (luku 4.5), potentiaalisuus ja hyödyt (luku 4.6) sekä ulottuvuudet (luku 4.7). Tutkimustulokset osoittavat, että sukupuolisensitiiviselle kasvatukselle löytyy varhaiskasvatuksen tutkimuskirjallisuudessa monenlaisia määritelmiä, joissa painottuvat vaihtelevasti edellä mainitut aihealueet.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32889]