Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aritmeettiset ja geometriset lukujonot ja niiden summat

Kulmala, Niko (2023-06-16)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202306162609.pdf (646.7Kt)
nbnfioulu-202306162609_pdfa_report.xml (267.5Kt)
nbnfioulu-202306162609_mods.xml (12.03Kt)
nbnfioulu-202306162609_solr.xml (27.32Kt)
Lataukset: 


Kulmala, Niko
N. Kulmala
16.06.2023
© 2023 Niko Kulmala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306162609
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma on osa Oulun yliopiston oppimateriaaliprojektia, jossa tuotetaan materiaalia lukion matematiikan kursseja varten. Oppikirjojen sisältö perustuu tieteellisiin artikkeleihin, joiden avulla perustellaan oppikirjan tyyliä ja tehtäviä. Tämä tutkielma käsittelee aritmeettisia ja geometrisia lukujonoja ja niiden summia, jotka kuuluvat lukion MAA9/MAB7 Talousmatematiikka -kurssille.

Oppikirjan perustelu esiintyy tutkielmassa ensimmäisenä ja se jakautuu neljään kokonaisuuteen. Ensimmäisessä osassa käydään läpi, mitä Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 pitää sisällään aritmeettisista ja geometrisista lukujonoista ja niiden summista. Toisessa ja kolmannessa osassa käydään läpi Collaborative Learning in Mathematics — tehtävämuodot ja Habits of mind -artikkelin tavoitteet. Näitä kahta artikkelia hyödynnetään yleisesti oppimateriaaliprojektin jokaisessa työssä ja niistä valitaan aina kirjan kurssin aiheelle sopivat tehtävätyypit ja tavoitteet. Perusteluosan neljännessä osiossa käydään läpi muita oppikirjan tukena olevia tieteellisiä artikkeleita.

Tutkielman oppikirja jakautuu neljään asiakokonaisuuteen, joihin jokaiseen on suunniteltu menevän yksi 75 minuutin oppitunti. Ensimmäisen tunnin aiheena on aritmeettinen lukujono, toisen tunnin teemana on geometrinen lukujono, kolmas oppitunti keskittyy aritmeettiseen summaan ja viimeinen tunti käsittelee geometristä summaa. Kaikki oppitunnit koostuvat asiaa eteenpäin vievistä pohdintatehtävistä ja teoriasta. Näiden jälkeen jokaiseen tuntiin kuuluu 6–8 kappaletta harjoitustehtäviä, jotka toimivat pääasiassa kotitehtävinä.

Oppikirjan jälkeen tutkielmassa esiintyy opettajan opas sekä harjoitustehtävien vastaukset. Opettajan oppaaseen kuuluu ajankäyttösuunnitelma sekä pohdintatehtävien tarkempi kuvaus ja niiden avaaminen. Pohdintatehtävissä tuodaan ilmi, mitä niillä pyritään opettamaan opiskelijoille ja annetaan vihjeitä pohdinnan etenemiseksi.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38358]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen