Luokanopettajan keinot huomioida kasvatuksessa sosiaalisessa mediassa näkyvät yhteiskunnalliset kriisit
Isopahkala, Assi; Rahja, Aino (2023-05-09)
Isopahkala, Assi
Rahja, Aino
A. Isopahkala; A. Rahja
09.05.2023
© 2023 Assi Isopahkala, Aino Rahja. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305091600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305091600
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa kartoitamme luokanopettajan keinoja huomioida opettajan työssä yhteiskunnalliset kriisit, joita lapset ja nuoret kohtaavat sosiaalisessa mediassa. Yleinen mediailmiö on, että yhteiskunnallisen kriisin puhjetessa sosiaalisen median alustat täyttyvät kriisiin liittyvästä materiaalista. Yhteiskunnallisen kriisin kohtaa siis jossain määrin ensimmäisenä sosiaalisen median käyttäjäkunta, johon kuuluu myös paljon lapsia ja nuoria. Sosiaalisessa mediassa liikkuva materiaali voi olla lapsille ja nuorille epäsopivaa eikä heillä välttämättä ole valmiuksia käsitellä näkemäänsä. Näin ollen opettaja kasvattajana on vastattava tähän kasvatuksen haasteeseen. Opettajan tulee olla kiinnostunut ja perillä lasten ja nuorten mediamaailmasta, jotta hän voi tarjota oikeanlaista mediakasvatusta. Suurin osa mediakasvatustaidoista, joita opettaja voi tarjota, on ennaltaehkäisevää. Ennaltaehkäisevään mediakasvatukseen kuuluu muun muassa oikeanlaiseen somekäyttäytymiseen opastaminen, turvallisten tietolähteiden tarjoaminen sekä median sisältöjen tuominen luokan arkeen ja keskusteluun. Sosiaalisen median ilmiöt ja yhteiskunnalliset asiat ovat niin laajoja, ettei opettajakaan voi varautua kaikkeen etukäteen. Näin ollen opettajalta vaaditaan yhteiskunnallisten kriisien puhjetessa ja puhututtaessa myös tunnekasvatusta. Opettaja toimii turvallisena aikuisena oppilaiden elämässä ja opettajan kanssa tulisi olla mahdollisuus keskustella myös vaikeista ja erilaisia tunteita herättävistä aiheista turvallisesti ja avoimesti. Opettajan ei kuitenkaan tarvitse olla edellä mainittujen asioiden kanssa yksin, vaan hänellä on käytettävissä media- ja tunnekasvatuksen osalta paljon ammattilaisia ja heidän luomiaan materiaaleja opetuksen tueksi. Avainasemassa on yhteistyö sekä huoltajien kanssa, että moniammatillisesti muiden asiantuntijoiden ja koulun henkilökunnan kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34357]