Kuinka motivoida oppilasta liikkumaan teknologian avulla?
Junttila, Joonas (2015-05-28)
Junttila, Joonas
J. Junttila
28.05.2015
© 2015 Joonas Junttila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201506031763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201506031763
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitettiin teknologian mahdollisuuksia oppilaan liikuntamotivaation kohottamiseen. Lasten ja nuorten fyysinen epäaktiivisuus on ollut yleisen keskustelun aihe jo pitkään. Erilaisten liikuntateknologisten sovellusten uskotaan motivoivan lapsia liikkumaan, koska teknologia ja tieto- ja viestintätekniikka ovat lähellä lasten arkea. Tutkimus on tarpeellinen teknologian lisääntyvän opetuskäytön sekä liikuntamotivaation ja teknologian aihepiirissä tehdyn vähäisen tutkimuksen perusteella. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on tutkia, miten ja millaisia erilaisia teknologisia laitteita ja sovelluksia hyödynnetään liikunnanopetuksessa oppilaiden liikuntamotivaation tukena ja sitä, miten nämä asiat voisivat vaikuttaa lapsen liikunnallisen elämäntavan muodostumiseen.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat motivaatio, teknologiatuettu oppiminen ja opettaminen sekä liikunnan oppiaine. Ryanin & Decin (2000) itsemääräämisteoria luo tutkielmalle motivaatioteoreettisen pohjan, jonka varassa myös liikuntamotivaation rakentumista ja siihen vaikuttamista tarkastellaan. Teknologiatuettua oppimista ja opettamista tarkastellaan sen ominaisuuksien ja peruspiirteiden lisäksi liikunnan ja motivoinnin näkökulmista. Liikunnan oppiainetta käsittelevä kappale esittää liikunnan opetuksen päätavoitteita ja esittää kirjallisuuteen nojautuvia vaihtoehtoja liikunnanopettajan mahdollisuuksista vaikuttaa oppilaan liikuntamotivaatioon.
Aiemmat tutkimukset osoittavat, että useiden erilaisten teknologisten sovellusten ja laitteiden käyttö on yleistynyt liikunnanopetuksessa. Viime vuosina aiheeseen liittyvää tutkimusta on tehty enenevässä määrin. Yleisimpiä liikunnanopetuksessa käytettyjä laitteita ovat aktiivisuusmittarit, askelmittarit ja erilaiset liikuntapelit. Tutkimukset osoittavat, että teknologian avulla voidaan jakaa esimerkiksi liikuntasuoritusten vaatimustasot yksilöllisten kiinnostusten kohteiden mukaan. Muun muassa tällä tavoin madalletaan liikuntatuntien menestymisen kynnystä ja annetaan oppilaalle pätevyyden kokemuksia, jotka edesauttavat oppilaan myönteistä suhtautumista liikuntaan ja voivat myös kannustaa liikunnalliseen elämäntapaan.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat motivaatio, teknologiatuettu oppiminen ja opettaminen sekä liikunnan oppiaine. Ryanin & Decin (2000) itsemääräämisteoria luo tutkielmalle motivaatioteoreettisen pohjan, jonka varassa myös liikuntamotivaation rakentumista ja siihen vaikuttamista tarkastellaan. Teknologiatuettua oppimista ja opettamista tarkastellaan sen ominaisuuksien ja peruspiirteiden lisäksi liikunnan ja motivoinnin näkökulmista. Liikunnan oppiainetta käsittelevä kappale esittää liikunnan opetuksen päätavoitteita ja esittää kirjallisuuteen nojautuvia vaihtoehtoja liikunnanopettajan mahdollisuuksista vaikuttaa oppilaan liikuntamotivaatioon.
Aiemmat tutkimukset osoittavat, että useiden erilaisten teknologisten sovellusten ja laitteiden käyttö on yleistynyt liikunnanopetuksessa. Viime vuosina aiheeseen liittyvää tutkimusta on tehty enenevässä määrin. Yleisimpiä liikunnanopetuksessa käytettyjä laitteita ovat aktiivisuusmittarit, askelmittarit ja erilaiset liikuntapelit. Tutkimukset osoittavat, että teknologian avulla voidaan jakaa esimerkiksi liikuntasuoritusten vaatimustasot yksilöllisten kiinnostusten kohteiden mukaan. Muun muassa tällä tavoin madalletaan liikuntatuntien menestymisen kynnystä ja annetaan oppilaalle pätevyyden kokemuksia, jotka edesauttavat oppilaan myönteistä suhtautumista liikuntaan ja voivat myös kannustaa liikunnalliseen elämäntapaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34357]