9.-luokkalaisten kielteiset koululiikuntakokemukset
Koivuniemi, Miisa (2013-06-04)
Koivuniemi, Miisa
M. Koivuniemi
04.06.2013
© 2013 Miisa Koivuniemi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201310291815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201310291815
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia koululiikuntakokemuksia ja kielteisiä koululiikuntakokemuksia 9-luokkalaisilla oppilailla on ja mitkä tekijät vaikuttavat kielteisiin kokemuksiin. Selvitin myös, miten kielteiset kokemukset vaikuttavat oppilaan elämään ja mikä merkitys niillä on oppilaalle.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmentelmää. Ensimmäisessä vaiheessa tutkimuksen kohdejoukko kerättiin harkinnanvaraisesti kvantitatiivista kyselyä käyttäen. Toisessa vaiheessa tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen teemahaastattelun avulla ja se perustui fenomenografiseen tutkimusotteeseen. Kyselyyn osallistui yhteensä yhteensä 172 oppilasta kahdesta eri Pohjois-Suomen koulusta. Oppilaat olivat 9-luokkalaisia ja heistä tyttöjä oli yhteensä 77 ja poikia yhteensä 95. Teemahaastatteluun valikoitui yhteensä 11 oppilasta, 4 poikaa ja 7 tyttöä. Aineisto analysoitiin pääosin laadullisesti teemoittelun avulla. Kyselyä analysoitiin määrällisesti laskien prosenttiosuuksia.
Tulokset osoittavat, että kielteisiin koululiikuntakokemuksiin vaikuttavat hyvin monet eri asiat oppilaasta riippuen. Oppilaan huono koettu pätevyys ja oppiminen sekä elämäntilanne vaikuttivat kielteisiin kokemuksiin. Myös muiden oppilaiden negatiivinen vuorovaikutus ja palaute olivat yksi tekijä. Opettajalla oli keskeinen, monitahoinen vaikutus kielteisiin kokemuksiin ja esiin nousevia asioita opettajan käyttäytymiseen ja ohjaukseen liittyen olivat muun muassa opettajan suhtautuminen oppilaaseen, epätasa-arvo, sekä autonomian ja kannustuksen puute. Opetuksessa kielteisenä koettiin eriyttämisen puute, testaaminen ja arviointi, kilpailu ja vertailu, saman toistuvuus sekä lajeissa hiihto ja uinti. Liikunnan erityispiirteistä kokemuksiin vaikuttivat huono sää, huonokuntoiset tilat, välineet ja varusteet, sekä liikunnan julkisuus. Kielteisillä kokemuksilla oli myös vaikutusta oppilaiden elämään. Esiin nousevina tekijöinä olivat liikunnan inhoaminen ja välttäminen vapaa-ajalla, stressi ja koulusta lintsaaminen, sekä kielteiset vaikutukset minäkuvaan ja itsetuntoon.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmentelmää. Ensimmäisessä vaiheessa tutkimuksen kohdejoukko kerättiin harkinnanvaraisesti kvantitatiivista kyselyä käyttäen. Toisessa vaiheessa tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen teemahaastattelun avulla ja se perustui fenomenografiseen tutkimusotteeseen. Kyselyyn osallistui yhteensä yhteensä 172 oppilasta kahdesta eri Pohjois-Suomen koulusta. Oppilaat olivat 9-luokkalaisia ja heistä tyttöjä oli yhteensä 77 ja poikia yhteensä 95. Teemahaastatteluun valikoitui yhteensä 11 oppilasta, 4 poikaa ja 7 tyttöä. Aineisto analysoitiin pääosin laadullisesti teemoittelun avulla. Kyselyä analysoitiin määrällisesti laskien prosenttiosuuksia.
Tulokset osoittavat, että kielteisiin koululiikuntakokemuksiin vaikuttavat hyvin monet eri asiat oppilaasta riippuen. Oppilaan huono koettu pätevyys ja oppiminen sekä elämäntilanne vaikuttivat kielteisiin kokemuksiin. Myös muiden oppilaiden negatiivinen vuorovaikutus ja palaute olivat yksi tekijä. Opettajalla oli keskeinen, monitahoinen vaikutus kielteisiin kokemuksiin ja esiin nousevia asioita opettajan käyttäytymiseen ja ohjaukseen liittyen olivat muun muassa opettajan suhtautuminen oppilaaseen, epätasa-arvo, sekä autonomian ja kannustuksen puute. Opetuksessa kielteisenä koettiin eriyttämisen puute, testaaminen ja arviointi, kilpailu ja vertailu, saman toistuvuus sekä lajeissa hiihto ja uinti. Liikunnan erityispiirteistä kokemuksiin vaikuttivat huono sää, huonokuntoiset tilat, välineet ja varusteet, sekä liikunnan julkisuus. Kielteisillä kokemuksilla oli myös vaikutusta oppilaiden elämään. Esiin nousevina tekijöinä olivat liikunnan inhoaminen ja välttäminen vapaa-ajalla, stressi ja koulusta lintsaaminen, sekä kielteiset vaikutukset minäkuvaan ja itsetuntoon.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]