Trauman vaikutukset lapsen koulunkäyntiin ja peruskoulun välineet tukea traumatisoitunutta oppilasta
Mattila, Meritta (2021-09-08)
Mattila, Meritta
M. Mattila
08.09.2021
© 2021 Meritta Mattila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109108966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109108966
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää kuinka emotionaaliset traumat ja traumatisoituminen vaikuttavat lapsen koulunkäyntiin. Tutkielma pyrkii myös vastaamaan kysymykseen, kuinka opettajat voivat tukea traumatisoitunutta oppilasta peruskoulussa. Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja sen aineisto pohjautuu laajaan tutkimusaineistoon ja tieteellisiin kokoomateoksiin, joiden perusteella on tiivistetty emotionaalisten traumojen vaikutukset lapseen, sekä opettajien keinot tukea oppilasta.
Tutkielman keskeiset käsitteet ovat emotionaalinen trauma ja traumatisoituminen. Emotionaalisesta traumasta puhutaan tutkielmassa myös pelkästään trauma-käsitteenä. Emotionaalisen trauman lisäksi John Bowlbyn ja Mary Ainsworthin kehittelemä kiintymyssuhdeteoria ja kiintymyssuhdemallit toimivat tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä, sillä traumatisoituminen voi näkyä kiintymyssuhdetraumana. Kiintymyssuhdemallit näkyvät oppilaiden käyttäytymisessä ja tämän vuoksi opettajan on hyvä tiedostaa niiden vaikutukset lapseen.
Tutkimusten mukaan yli 75 prosenttia ihmisistä kokee elinaikanaan edes yhden traumaattisen tapahtuman. Aina traumaattiset kokemukset eivät johda ihmisen traumatisoitumiseen vaan traumatisoituminen on yksilöllistä. Tutkimusten mukaan traumat voivat kuitenkin vaikuttaa lapseen hyvin kokonaisvaltaisesti ja sen vaikutukset ulottuvat myös lapsen koulunkäyntiin. Haasteet näkyvät niin akateemisessa suoriutumisessa, kuin myös psykososiaalisesti. Traumojen vaikutukset voivat näkyä myös aikuisuudessa muun muassa mielenterveydenhaasteina ja päihdeongelmina.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella varhaisella puuttumisella on kuitenkin todettu olevan hyödyttäviä vaikutuksia traumatisoituneiden lasten kohdalla. Opettaja voi olla merkittävässä roolissa tunnistaessaan traumatisoituneen oppilaan. Opettajien työnkuvaan ei kuulu kuitenkaan trauman purkaminen, mutta koska traumat vaikuttavat myös lapsen koulunkäyntiin on opettajien tärkeää omata tietoa traumojen vaikutuksista. Tutkimukset osoittivat myös, että koulut sekä opettaja voivat tukea traumatisoitunutta oppilasta erilaisten traumainterventioiden avulla, tunnetaitoja opettamalla, luomalla turvallisen kouluympäristön ja tukemalla oppilaan resilienssin kasvua. Traumatisoituneita oppilaita hyödyttää koko koulun henkilökunnan traumatietoisuus.
Tutkielman keskeiset käsitteet ovat emotionaalinen trauma ja traumatisoituminen. Emotionaalisesta traumasta puhutaan tutkielmassa myös pelkästään trauma-käsitteenä. Emotionaalisen trauman lisäksi John Bowlbyn ja Mary Ainsworthin kehittelemä kiintymyssuhdeteoria ja kiintymyssuhdemallit toimivat tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä, sillä traumatisoituminen voi näkyä kiintymyssuhdetraumana. Kiintymyssuhdemallit näkyvät oppilaiden käyttäytymisessä ja tämän vuoksi opettajan on hyvä tiedostaa niiden vaikutukset lapseen.
Tutkimusten mukaan yli 75 prosenttia ihmisistä kokee elinaikanaan edes yhden traumaattisen tapahtuman. Aina traumaattiset kokemukset eivät johda ihmisen traumatisoitumiseen vaan traumatisoituminen on yksilöllistä. Tutkimusten mukaan traumat voivat kuitenkin vaikuttaa lapseen hyvin kokonaisvaltaisesti ja sen vaikutukset ulottuvat myös lapsen koulunkäyntiin. Haasteet näkyvät niin akateemisessa suoriutumisessa, kuin myös psykososiaalisesti. Traumojen vaikutukset voivat näkyä myös aikuisuudessa muun muassa mielenterveydenhaasteina ja päihdeongelmina.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella varhaisella puuttumisella on kuitenkin todettu olevan hyödyttäviä vaikutuksia traumatisoituneiden lasten kohdalla. Opettaja voi olla merkittävässä roolissa tunnistaessaan traumatisoituneen oppilaan. Opettajien työnkuvaan ei kuulu kuitenkaan trauman purkaminen, mutta koska traumat vaikuttavat myös lapsen koulunkäyntiin on opettajien tärkeää omata tietoa traumojen vaikutuksista. Tutkimukset osoittivat myös, että koulut sekä opettaja voivat tukea traumatisoitunutta oppilasta erilaisten traumainterventioiden avulla, tunnetaitoja opettamalla, luomalla turvallisen kouluympäristön ja tukemalla oppilaan resilienssin kasvua. Traumatisoituneita oppilaita hyödyttää koko koulun henkilökunnan traumatietoisuus.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]