Monikulttuurisuuden ilmentyminen musiikkikasvatuksessa : opettajan pedagogiset valmiudet
Hirvilammi, Anna (2021-06-01)
Hirvilammi, Anna
A. Hirvilammi
01.06.2021
© 2021 Anna Hirvilammi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106028218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106028218
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli tutkia monikulttuurisuuden ilmenemistä musiikkikasvatuksessa sekä opettajien pedagogisia valmiuksia koskien monikulttuurista musiikkikasvatusta. Tutkielma edustaa systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: 1. kuinka monikulttuurisuus ilmenee peruskoulun musiikintunnilla sekä 2. mitkä ovat opettajien pedagogiset valmiudet koskien monikulttuurista musiikinopetusta. Kiinnostus aiheeseen kumpuaa lapsuudestani Etiopiassa sekä sen jälkeisistä kokemuksista sopeutua uuteen kulttuuriin. Musiikin oppiaineen lisäksi olen kokenut monikulttuurista kasvatustoimintaa partion kautta, joten nostan partionäkökulman osaksi tutkielmaa. Haluan parantaa oppilaiden tasavertaista kokemusta hyväksytyksi tulemisesta sekä lisätä tietoisuutta musiikkikulttuureiden eettisestä opettamisesta. Oulun Yliopistossa pääaineeni on musiikkikasvatus ja pitkä sivuaineeni on perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot. Tutkielma on rajattu peruskoulussa tapahtuvan musiikinopetuksen käsittelyyn monikulttuurisesta näkökulmasta ja monikulttuurisuus on rajattu käsittelemään eri maiden välistä vuorovaikutusta. Tutkielman pedagogisten valmiuksien käsittelyn tarkoituksena on luoda suuntaa musiikinopettajien kasvatusfilosofisille ratkaisuille koskien monikulttuurista musiikinopetusta.
Tutkimuksista selvisi, että monikulttuurisuus ilmenee peruskoulun musiikintunnilla 1) musiikinopetuksena monikulttuurisessa ryhmässä, 2) kulttuurisen moninaisuuden käsittelynä, 3) eri musiikkikulttuureista nousevina käsittelytapoina ja aihepiireinä sekä 4) kulttuurisensitiivisenä tapana ymmärtää ja käsitellä musiikillisia ilmiöitä. Keskeisinä pedagogisina suuntauksina korostuivat kulttuurisensitiivinen ja välittämisen pedagogiikka. Musiikki taiteenlajina luo mahdollisuuksia toiseuden kohtaamiseen, erilaisuuden ymmärtämiseen ja maahanmuuttajien integroitumiseen yhteiskunnassa. Interkulttuurinen musiikkikasvatus on nostettu tukemaan yksilön kokonaisvaltaista kehitystä. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa tuetaan eri kulttuurien sisältäpäin rakentuvaa tietoa.
Tutkimuksista selvisi, että monikulttuurisuus ilmenee peruskoulun musiikintunnilla 1) musiikinopetuksena monikulttuurisessa ryhmässä, 2) kulttuurisen moninaisuuden käsittelynä, 3) eri musiikkikulttuureista nousevina käsittelytapoina ja aihepiireinä sekä 4) kulttuurisensitiivisenä tapana ymmärtää ja käsitellä musiikillisia ilmiöitä. Keskeisinä pedagogisina suuntauksina korostuivat kulttuurisensitiivinen ja välittämisen pedagogiikka. Musiikki taiteenlajina luo mahdollisuuksia toiseuden kohtaamiseen, erilaisuuden ymmärtämiseen ja maahanmuuttajien integroitumiseen yhteiskunnassa. Interkulttuurinen musiikkikasvatus on nostettu tukemaan yksilön kokonaisvaltaista kehitystä. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa tuetaan eri kulttuurien sisältäpäin rakentuvaa tietoa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34338]