Vuorovaikutus varhaiskasvatuksen tiimityössä
Kittilä, Sofia; Korkala, Sanna (2020-04-16)
Kittilä, Sofia
Korkala, Sanna
S. Kittilä; S. Korkala
16.04.2020
© 2020 Sofia Kittilä, Sanna Korkala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004241533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004241533
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavoin vuorovaikutus näyttäytyy varhaiskasvatuksen tiimityössä. Tiimityöllä tarkoitetaan varhaiskasvatuksen kontekstissa varhaiskasvatuksen hoitajien ja opettajien muodostamaa kasvattajatiimiä, joka vastaa lapsiryhmän toiminnan suunnittelusta ja ohjaamisesta. Lapsiryhmän pedagoginen vastuu on varhaiskasvatuksen opettajalla ja opettajan tehtävänä on huolehtia sen toteutumisesta yhdessä tiimin kanssa.
Toteutamme tämän tutkimuksen integroivana kirjallisuuskatsauksena, jolloin integroiva kirjallisuuskatsaus antaa tutkijalle mahdollisuuden paneutua oman alansa olennaisiin aineistoihin. Teoreettisessa viitekehyksessä käymme läpi tiimityötä varhaiskasvatuksessa, avaamme yhteistyön ja vuorovaikutuksen käsitteitä sekä sitä, miten opettajan itsereflektio näyttäytyy osana tiimityötä ja kehittämistä. Näiden käsitteiden tarkastelun avulla syntyy keskeinen ymmärrys varhaiskasvatuksen tiimityöstä ja siinä ilmenevistä vuorovaikutuksen ulottuvuuksista. Tärkeää on ymmärtää oman toiminnan vaikutus tiimissä työskentelemiseen ja tiimin toimivuuteen.
Tiimityön vuorovaikutus sekä siihen liittyvät haasteet ja vahvuudet vaikuttavat olennaisesti tiimityön laatuun. Haasteita voi ilmetä esimerkiksi kommunikointitavoissa, joista esimerkkeinä voivat olla heikko vuorovaikutus tai erilaiset kasvatusnäkemykset. Lisäksi vastuualueiden epäselvyys ja puutteellinen tiedonkulku vaikuttavat tiimin toimivuuteen. Toisaalta työntekijöiden erilaisuus ja erilaiset tavat toimia voidaan nähdä tiimityön vahvuutena. Laadukas tiimityö antaa jäsenille parhaassa mahdollisessa tilanteessa tukea, ja mahdollisuuden kehittää ammatillista osaamistaan yhdessä jaetun asiantuntijuuden kautta. Tiimin toimivuus heijastuu myös työyhteisössä vallitsevaan ilmapiiriin ja työhyvinvointiin.
Toteutamme tämän tutkimuksen integroivana kirjallisuuskatsauksena, jolloin integroiva kirjallisuuskatsaus antaa tutkijalle mahdollisuuden paneutua oman alansa olennaisiin aineistoihin. Teoreettisessa viitekehyksessä käymme läpi tiimityötä varhaiskasvatuksessa, avaamme yhteistyön ja vuorovaikutuksen käsitteitä sekä sitä, miten opettajan itsereflektio näyttäytyy osana tiimityötä ja kehittämistä. Näiden käsitteiden tarkastelun avulla syntyy keskeinen ymmärrys varhaiskasvatuksen tiimityöstä ja siinä ilmenevistä vuorovaikutuksen ulottuvuuksista. Tärkeää on ymmärtää oman toiminnan vaikutus tiimissä työskentelemiseen ja tiimin toimivuuteen.
Tiimityön vuorovaikutus sekä siihen liittyvät haasteet ja vahvuudet vaikuttavat olennaisesti tiimityön laatuun. Haasteita voi ilmetä esimerkiksi kommunikointitavoissa, joista esimerkkeinä voivat olla heikko vuorovaikutus tai erilaiset kasvatusnäkemykset. Lisäksi vastuualueiden epäselvyys ja puutteellinen tiedonkulku vaikuttavat tiimin toimivuuteen. Toisaalta työntekijöiden erilaisuus ja erilaiset tavat toimia voidaan nähdä tiimityön vahvuutena. Laadukas tiimityö antaa jäsenille parhaassa mahdollisessa tilanteessa tukea, ja mahdollisuuden kehittää ammatillista osaamistaan yhdessä jaetun asiantuntijuuden kautta. Tiimin toimivuus heijastuu myös työyhteisössä vallitsevaan ilmapiiriin ja työhyvinvointiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34207]