Mukautumiskeinot aikuisiän ADHD:ssa : systemoitu kirjallisuuskatsaus
Simonen, Riikka (2018-05-30)
Simonen, Riikka
R. Simonen
30.05.2018
© 2018 Riikka Simonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201806082547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201806082547
Tiivistelmä
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvailla mukautumiskeinoja, joita aikuiset käyttävät ADHD-oireidensa vuoksi. Tavoitteena oli syventää ymmärrystä ADHD:sta ja sitä kautta kehittää häiriön lääkkeetöntä hoitoa sekä mahdollisesti edistää kohderyhmään kuuluvien tunnistamista. Tutkimuskysymykseksi määriteltiin: Millaisia keinoja aikuiset käyttävät mukautuakseen erilaisten ympäristöjen ja tehtävien vaatimuksiin ADHD-oireistaan huolimatta?
Aineiston haku toteutettiin keväällä 2018. Tiedonhaussa käytettäviä tietokantoja olivat Pubmed, CINAHL, Cochrane ja Medic. Aineistoon hyväksyttävien tutkimusartikkelien tuli olla julkaistu suomeksi tai englanniksi vuosina 2008–2018. Tutkittavien tuli olla 18-vuotiaita tai vanhempia sekä toimia itse tutkimusten tiedonantajina. Aineistosta pois suljettiin esimerkiksi muut kuin alkuperäiset tutkimusartikkelit sekä tutkimukset, joissa mukautumiskeinoja ei ollut selkeästi kehitetty nimenomaan ADHD-oireiden vuoksi. Lopulliseen aineistoon valikoitui kuusi tutkimusartikkelia, jotka analysoitiin induktiivisesti. Kuvailevan luokittelun tuloksena mukautumiskeinot jakautuivat neljään luokkaan: tarkkaavuutta tukevat valmistelut, tarkkaavuutta ylläpitävät keinot, sosiaaliset keinot ja väistelevät keinot.
Katsauksen perusteella kohderyhmän käyttämät mukautumiskeinot ovat moninaisia. Ne ovat osittain hyödyllisiä, osittain epätarkoituksenmukaisia. Osa on tietoisia, osa tiedostamattomia. Erityisesti tuloksissa korostuvat tarkkaavuuden edistämiseen pyrkivät strategiat. Toinen merkityksellinen havainto on oman oirekuvan, tarpeiden ja kykyjen ymmärtämisen tärkeys. Ymmärtämisen myötä mahdollistuvat esimerkiksi oman paikan löytäminen sosiaalisessa ja ammatillisessa elämässä. Katsaus auttaa kohderyhmään kuuluvia, heidän läheisiään ja ammattilaisia hahmottamaan elämää aikuisiän ADHD:n kanssa ja ymmärtämään paremmin siihen yhteydessä olevaa käyttäytymistä.
Aineiston haku toteutettiin keväällä 2018. Tiedonhaussa käytettäviä tietokantoja olivat Pubmed, CINAHL, Cochrane ja Medic. Aineistoon hyväksyttävien tutkimusartikkelien tuli olla julkaistu suomeksi tai englanniksi vuosina 2008–2018. Tutkittavien tuli olla 18-vuotiaita tai vanhempia sekä toimia itse tutkimusten tiedonantajina. Aineistosta pois suljettiin esimerkiksi muut kuin alkuperäiset tutkimusartikkelit sekä tutkimukset, joissa mukautumiskeinoja ei ollut selkeästi kehitetty nimenomaan ADHD-oireiden vuoksi. Lopulliseen aineistoon valikoitui kuusi tutkimusartikkelia, jotka analysoitiin induktiivisesti. Kuvailevan luokittelun tuloksena mukautumiskeinot jakautuivat neljään luokkaan: tarkkaavuutta tukevat valmistelut, tarkkaavuutta ylläpitävät keinot, sosiaaliset keinot ja väistelevät keinot.
Katsauksen perusteella kohderyhmän käyttämät mukautumiskeinot ovat moninaisia. Ne ovat osittain hyödyllisiä, osittain epätarkoituksenmukaisia. Osa on tietoisia, osa tiedostamattomia. Erityisesti tuloksissa korostuvat tarkkaavuuden edistämiseen pyrkivät strategiat. Toinen merkityksellinen havainto on oman oirekuvan, tarpeiden ja kykyjen ymmärtämisen tärkeys. Ymmärtämisen myötä mahdollistuvat esimerkiksi oman paikan löytäminen sosiaalisessa ja ammatillisessa elämässä. Katsaus auttaa kohderyhmään kuuluvia, heidän läheisiään ja ammattilaisia hahmottamaan elämää aikuisiän ADHD:n kanssa ja ymmärtämään paremmin siihen yhteydessä olevaa käyttäytymistä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]