Normatiivinen etiikka alakoulun elämänkatsomustiedon oppikirjoissa
Ala-aho, Iikka (2017-12-11)
Ala-aho, Iikka
I. Ala-aho
11.12.2017
© 2017 Iikka Ala-aho. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201712123306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201712123306
Tiivistelmä
Elämänkatsomustiedon oppiaineessa hyvän elämän pohdinta koostaa keskeisen osan ainekokonaisuudesta. Normatiivisen etiikan tarkoituksena on argumentoida yleisiä sääntöjä ja ohjeita, joiden mukaisesti hyvää elämää voidaan rakentaa. Tutkielma tarkastelee alakoulun elämänkatsomustiedon oppikirjojen tekstien sisältämää normatiivista etiikkaa. Mitä normatiiviseen etiikkaan liittyviä tekstejä oppikirjoissa on? Mitkä normatiivisen etiikan teoriat ovat implisiittisesti oppikirjojen tekstien perustana?
Elämänkatsomustieto on oppiaineena nuori ja oppikirjat ovat muutospaineiden alla. Oppikirjat ovat yksi tärkeimmistä opetuksen työvälineistä. Oppiaineen keskeinen teema ja oppikirjojen muutostarpeet olivat tutkielman teon motivaationa sekä perusteena. Tutkielman aineistona olivat kolme elämänkatsomustiedon oppikirjaa, joista yksi oli sähköisessä muodossa. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston analyysimetodina oli teorialähtöinen sisällönanalyysi. Normatiivisen etiikan teoriat toimivat oppikirjojen tekstien lajittelussa ja sisällönanalyysissa.
Oppikirjojen tekstit rakentuvat pääosin tarinoiden varaan. Tarinoiden tekstit ovat implisiittisiä. Lukijalle ei suoraan tuoda esille mitä teoreettista tietoa tarinoiden tekstien taustalla vaikuttaa. Tarinat pyrkivät antamaan lukijalle pohdinnan aiheita ja välineitä eettisissä konfliktitilanteissa. Oppikirjat käsittelevät normatiivista etiikkaa monipuolisesti. Seuraus- ja hyve-etiikka ovat hallitsevissa rooleissa. Hyveiden harjoittaminen, empatian kultivointi ja tekojen seurausten pohtiminen ovat keskeisiä oppikirjojen teksteissä. Velvollisuudet, säännöt ja laki esitetään yksilön ja yhteisön etujen mukaisina normatiivisina ohjeistuksina.
Aineisto käytiin läpi huolellisesti ja analyysi tehtiin johdonmukaisesti normatiivisen etiikan teorioita noudattaen. Tutkielma antaa kuvan alakoulun elämänkatsomustiedon normatiivisen etiikan sisällöistä oppikirjojen teksteissä. Oppikirjojen tarinat keskittyvät oppilaille samastuttaviin arkielämän tilanteisiin. Verkossa toimiminen on alakouluikäisille päivittäistä. Oppikirjoista ei löytynyt esimerkkiä, jossa olisi käsitelty verkossa tapahtuvaa sosiaalista kanssakäymistä etiikan näkökulmasta. Internetissä tapahtuvan eettisen toimijuuden mukaan ottaminen oppikirjoihin on yksi mahdollisuus kehittää oppikirjoja.
Elämänkatsomustieto on oppiaineena nuori ja oppikirjat ovat muutospaineiden alla. Oppikirjat ovat yksi tärkeimmistä opetuksen työvälineistä. Oppiaineen keskeinen teema ja oppikirjojen muutostarpeet olivat tutkielman teon motivaationa sekä perusteena. Tutkielman aineistona olivat kolme elämänkatsomustiedon oppikirjaa, joista yksi oli sähköisessä muodossa. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston analyysimetodina oli teorialähtöinen sisällönanalyysi. Normatiivisen etiikan teoriat toimivat oppikirjojen tekstien lajittelussa ja sisällönanalyysissa.
Oppikirjojen tekstit rakentuvat pääosin tarinoiden varaan. Tarinoiden tekstit ovat implisiittisiä. Lukijalle ei suoraan tuoda esille mitä teoreettista tietoa tarinoiden tekstien taustalla vaikuttaa. Tarinat pyrkivät antamaan lukijalle pohdinnan aiheita ja välineitä eettisissä konfliktitilanteissa. Oppikirjat käsittelevät normatiivista etiikkaa monipuolisesti. Seuraus- ja hyve-etiikka ovat hallitsevissa rooleissa. Hyveiden harjoittaminen, empatian kultivointi ja tekojen seurausten pohtiminen ovat keskeisiä oppikirjojen teksteissä. Velvollisuudet, säännöt ja laki esitetään yksilön ja yhteisön etujen mukaisina normatiivisina ohjeistuksina.
Aineisto käytiin läpi huolellisesti ja analyysi tehtiin johdonmukaisesti normatiivisen etiikan teorioita noudattaen. Tutkielma antaa kuvan alakoulun elämänkatsomustiedon normatiivisen etiikan sisällöistä oppikirjojen teksteissä. Oppikirjojen tarinat keskittyvät oppilaille samastuttaviin arkielämän tilanteisiin. Verkossa toimiminen on alakouluikäisille päivittäistä. Oppikirjoista ei löytynyt esimerkkiä, jossa olisi käsitelty verkossa tapahtuvaa sosiaalista kanssakäymistä etiikan näkökulmasta. Internetissä tapahtuvan eettisen toimijuuden mukaan ottaminen oppikirjoihin on yksi mahdollisuus kehittää oppikirjoja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36660]