Matematiikka kuten oppilas sen käsittää : oppilaiden matematiikkakäsitykset ala-asteelta yliopistoon
Kytömaa, Karri (2017-11-03)
Kytömaa, Karri
K. Kytömaa
03.11.2017
© 2017 Karri Kytömaa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201711043034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201711043034
Tiivistelmä
Tutkimus on kirjallisuuskatsaus oppilaiden matematiikkakäsityksiin liittyen. Ensisijaisesti ERIC -tietokannannasta löytyneiden artikkelien pohjalta tutkittiin oppilaiden matematiikkakäsityksiä ja niiden eroja ala-asteelta yliopistoon. Pitkittäistutkimuksia aiheesta ei ole, joten yhtenäistä kehityskaarta ei ole tutkittu. Tutkimus keskittyy matematiikan olemukseen ja hyödyllisyyteen. Matematiikka on oppilaille ensisijaisesti kouluaine, joka määrittyy pääasiallisesti laskentona. Matematiikka liittyy vahvasti lukuihin ja esimerkiksi geometria nähdään vähäisenä tai olemattomana osana matematiikkaa. Oppilaat eivät osaa kytkeä matematiikan merkitystä kulttuuriin tai teknologiaan, vaikka se esiintyy päivittäisessä käytössä. Ala-asteella osa oppilaista pitää matematiikkaa hauskana, mutta yläasteelta lähtien se on useille tylsää ja vaikeaa. Oppilaat ovat kuitenkin hyvin tietoisia matematiikan hyödyllisyydestä, sekä oman arkisen toimintansa suhteen, kuin myös jatko-opintojen suhteen. Lukiosta lähtien oppilaat näkevät tai ovat omaksuneet myös matematiikan ajattelua kehittävät piirteet. Verrattain harvoilla oppilailla on kuitenkin yhtenäisiä ja syvällisempiä, maailmankuvaa määrittäviä käsityksiä matematiikasta. Jopa yliopiston aloittavilla niiden osuus on neljännes, kun puolestaan noin puolet pitää pikemmin matematiikkaa työkalupakkina, joka auttaa ratkaisemaan ongelmia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34329]