Paikkasidonnaisten pelien hyödyntäminen matkailussa
Partanen, Jouko (2017-12-07)
Partanen, Jouko
J. Partanen
07.12.2017
© 2017 Jouko Partanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201712093298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201712093298
Tiivistelmä
Matkailu on yli miljardin vuotuisen ulkomaanmatkan myötä valtava liiketoiminnan ala ja kasvaa edelleen. Pelien pelaamista ei ehkä helposti yhdistä matkailuun, mutta mobiililaitteiden kehittymisen ja yleistymisen myötä pelaamisesta on tullut mahdollista ajasta ja paikasta riippumatta. Paikkasidonnaisissa peleissä on potentiaalia hyödynnettäväksi myös matkailussa. Peleillä on mahdollista markkinoida kohdetta, esitellä sen nähtävyyksiä, vaikuttaa matkailijoiden käyttämiin reitteihin ja syventää matkakokemusta. Näin voidaan mahdollisesti vaikuttaa matkakohteen valintaan, siellä vietettyyn aikaan ja saada halpaa mainosta, mikäli kävijä jakaa kokemuksiaan.
Matkailijat ovat jo vuosia tottuneet käyttämään älypuhelimiaan ja muita mobiililaitteitaan mm. navigointiin, tiedonhakuun, suositteluihin ja sosiaalisen median päivitysten tekemiseen, joten samojen laitteiden hyödyntäminen viihdyttävällä tavalla markkinoinnissa on luontevaa. Pelielementtien käyttämistä muissa kuin pelikonteksteissa kutsutaan pelillistämiseksi ja sen on ennustettu olevan tulevaisuuden trendi matkailussa. Vaikka matkailu on vanha ala, on sekin kuitenkin altis muutoksille. Peli- ja matkailuala ovat myös varmasti kiinnostuneita toistensa suurista asiakasmääristä.
Suositun pelin kehittäminen ei kuitenkaan ole yksinkertaista ja onnistumisten taustalla on lukuisia epäonnistumisia. Siksi onkin otettava oppia harvoista onnistuneista peleistä. Varsinkin 17 vuoden ikään ehtinyt geokätköily (geocaching) on noin 3 miljoonalla aktiivisella harrastajallaan kiinnostava ilmiö. Kätköjä on miltei jokaisessa maailman valtiossa, mutta kukin geokätkö on kuitenkin sidottu sijaintiinsa, eikä sitä voi löytää menemättä sinne. Usein kätkö esittelee jonkin esittelemisen arvoisen paikan, jota ei välttämättä turistioppaasta löydy ja joka voi olla suurimmalle osalle paikallisiakin tuntematon. Näin matkailijalle on mahdollista tarjota aivan uudenlaisia kokemuksia.
Matkailijat ovat jo vuosia tottuneet käyttämään älypuhelimiaan ja muita mobiililaitteitaan mm. navigointiin, tiedonhakuun, suositteluihin ja sosiaalisen median päivitysten tekemiseen, joten samojen laitteiden hyödyntäminen viihdyttävällä tavalla markkinoinnissa on luontevaa. Pelielementtien käyttämistä muissa kuin pelikonteksteissa kutsutaan pelillistämiseksi ja sen on ennustettu olevan tulevaisuuden trendi matkailussa. Vaikka matkailu on vanha ala, on sekin kuitenkin altis muutoksille. Peli- ja matkailuala ovat myös varmasti kiinnostuneita toistensa suurista asiakasmääristä.
Suositun pelin kehittäminen ei kuitenkaan ole yksinkertaista ja onnistumisten taustalla on lukuisia epäonnistumisia. Siksi onkin otettava oppia harvoista onnistuneista peleistä. Varsinkin 17 vuoden ikään ehtinyt geokätköily (geocaching) on noin 3 miljoonalla aktiivisella harrastajallaan kiinnostava ilmiö. Kätköjä on miltei jokaisessa maailman valtiossa, mutta kukin geokätkö on kuitenkin sidottu sijaintiinsa, eikä sitä voi löytää menemättä sinne. Usein kätkö esittelee jonkin esittelemisen arvoisen paikan, jota ei välttämättä turistioppaasta löydy ja joka voi olla suurimmalle osalle paikallisiakin tuntematon. Näin matkailijalle on mahdollista tarjota aivan uudenlaisia kokemuksia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29929]