Aluksi ajattelin, että: ”Apua! Tietokoneita ja paljon nörtteilyä” : ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden käsitykset teknologiapainotteisesta luokanopettajakoulutuksesta
Kipinä, Juha; Vanhanen, Iiro (2017-05-05)
Kipinä, Juha
Vanhanen, Iiro
J. Kipinä; I. Vanhanen
05.05.2017
© 2017 Juha Kipinä, Iiro Vanhanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705061693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705061693
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoilla oli teknologiapainotteisesta luokanopettajakoulutuksesta opintojen alussa, miten käsitykset mahdollisesti muuttuivat opintojen edetessä, miten opiskelijat käsittävät koulutuksensa painotuksen ja teknologiakasvatuksen. Lisäksi tutkimus avaa, miten opiskelijat päätyivät opiskelemaan teknologiapainotteiseen luokanopettajakoulutukseen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan käsitysten muodostumista, teknologiapainotteisen luokanopettajakoulutuksen ja teknologiakasvatuksen luonnetta. Käsitteet ja käsitykset muodostavat perustan, jolla ihmiset tulkitsevat ympärillään olevan maailman ilmiöitä. Teknologiapainotteinen luokanopettajakoulutus on yksi Oulun yliopiston luokanopettajakoulutuksen painotuksista, jossa opiskellaan kasvatustiedettä ja painoalana on teknologiakasvatus. Teknologiakasvatuksen tavoitteena on tekemällä oppimisen avulla teknologisen yleissivistyksen edistäminen ja elinikäinen oppiminen.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja lähestymistavaltaan fenomenografinen. Tutkimukseen osallistui yhteensä 13 opiskelijaa, jotka olivat aloittaneet opiskelun teknologiapainotteisessa luokanopettajakoulutuksessa syksyllä 2015. Tutkimuksen aineisto kerättiin vuoden 2016 helmikuussa kyselylomakkeiden avulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmien mukaisesti. Aineiston analysoinnissa on kuitenkin teoriaohjaavan sisällönanalyysin piirteitä.
Tutkimustuloksista voidaan todeta ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden käsittävän teknologiapainotteisen luokanopettajakoulutuksen opintojen alussa sen substanssitason käsitteiden avulla. Käsitteellinen muutos tapahtuu opintojen edetessä koulutuksen luonteen ja teknologiakasvatuksen ymmärtämisen kehittyessä. Vaikuttavina tekijöinä muutoksiin ovat opettajat, muut opiskelijat ja opiskeltavat kurssit. Tutkimusjoukosta suurin osa ei hakenut opiskelemaan teknologiapainotteista luokanopettajakoulutusta ensimmäisenä vaihtoehtonaan. Aiheesta ei ole tehty aiempaa tutkimusta ja yhden vuosikurssin otannan perusteella ei voida tehdä yleistyksiä. Tutkimuksen tulokset antavat suuntaa, miten painotuksesta saatavaa käsitystä pystyttäisiin kehittämään painotuksen luonnetta kuvaavammaksi, jotta koulutukseen hakeutuisi opiskelijoita, jotka kokisivat painotuksen omakseen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan käsitysten muodostumista, teknologiapainotteisen luokanopettajakoulutuksen ja teknologiakasvatuksen luonnetta. Käsitteet ja käsitykset muodostavat perustan, jolla ihmiset tulkitsevat ympärillään olevan maailman ilmiöitä. Teknologiapainotteinen luokanopettajakoulutus on yksi Oulun yliopiston luokanopettajakoulutuksen painotuksista, jossa opiskellaan kasvatustiedettä ja painoalana on teknologiakasvatus. Teknologiakasvatuksen tavoitteena on tekemällä oppimisen avulla teknologisen yleissivistyksen edistäminen ja elinikäinen oppiminen.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja lähestymistavaltaan fenomenografinen. Tutkimukseen osallistui yhteensä 13 opiskelijaa, jotka olivat aloittaneet opiskelun teknologiapainotteisessa luokanopettajakoulutuksessa syksyllä 2015. Tutkimuksen aineisto kerättiin vuoden 2016 helmikuussa kyselylomakkeiden avulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmien mukaisesti. Aineiston analysoinnissa on kuitenkin teoriaohjaavan sisällönanalyysin piirteitä.
Tutkimustuloksista voidaan todeta ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden käsittävän teknologiapainotteisen luokanopettajakoulutuksen opintojen alussa sen substanssitason käsitteiden avulla. Käsitteellinen muutos tapahtuu opintojen edetessä koulutuksen luonteen ja teknologiakasvatuksen ymmärtämisen kehittyessä. Vaikuttavina tekijöinä muutoksiin ovat opettajat, muut opiskelijat ja opiskeltavat kurssit. Tutkimusjoukosta suurin osa ei hakenut opiskelemaan teknologiapainotteista luokanopettajakoulutusta ensimmäisenä vaihtoehtonaan. Aiheesta ei ole tehty aiempaa tutkimusta ja yhden vuosikurssin otannan perusteella ei voida tehdä yleistyksiä. Tutkimuksen tulokset antavat suuntaa, miten painotuksesta saatavaa käsitystä pystyttäisiin kehittämään painotuksen luonnetta kuvaavammaksi, jotta koulutukseen hakeutuisi opiskelijoita, jotka kokisivat painotuksen omakseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]