Tulevaisuuden fyysinen ja teknologinen oppimisympäristö
Kaarivaara, Iida (2017-10-18)
Kaarivaara, Iida
I. Kaarivaara
18.10.2017
© 2017 Iida Kaarivaara. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201710203005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201710203005
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää, millaisiksi tulevaisuuden fyysinen ja teknologinen oppimisympäristö tulee kehittää, jotta ne parhaiten tukevat vallalla olevaa oppimiskäsitystä, opetussuunnitelman 2016 yleisiä periaatteita sekä tulevaisuuden taitoja. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, miten opettajan ja oppilaan roolit muuttuvat oppimisympäristöjen uudistuessa. Oppimisympäristöjen kehittämisen lähtökohtina tarkastellaan sosiokonstruktiivista oppimiskäsitystä sekä muita opetussuunnitelman yleisiä periaatteita, joiden todetaan tähtäävän tulevaisuudessa tarvittavien taitojen oppimiseen.
Tutkielman aihe valikoitui käytännön tarpeesta kehittää nykyiset luokkahuonekeskeiset oppimisympäristöt uutta opetussuunnitelmaa ja tulevaisuuden tarpeita vastaaviksi. Koska oppimisympäristö vaikuttaa käytettäviin pedagogisiin ja didaktisiin menetelmiin, ei ole lainkaan samantekevää millaisessa ympäristössä oppiminen tapahtuu. Suomalaisoppilaiden heikko kouluviihtyvyys ja -motivaatio kertovat osaltaan muutoksen tarpeesta. Lisäksi omat kokemukset pitkiä aikoja pulpetin ääressä istumisen haitoista olivat osasyy aiheen valinnalle.
Tulevaisuudessa tarvitaan innovatiivisia, oppijalähtöisyyttä korostavia, yksilöllisiä tarpeita tukevia, motivoivia, muunneltavia, joustavia, käyttäjien tarpeisiin vastaavia ja käyttäjien kanssa suunniteltuja, teknologiaa monipuolisesti hyödyntäviä, ympäristöönsä laajenevia ja sulautuvia sekä kansainvälisiä fyysisiä ja teknologisia oppimisympäristöjä. Opettajan rooli oppimisympäristössä muuttuu tiedon jakajasta oppimisprosessin ohjaajaksi. Oppilas toimii aktiivisessa ja itseohjautuvassa roolissa rakentaen tietoa yhteistyössä ikätovereiden ja muiden tahojen kanssa.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena eli yleiskatsauksena aiempiin aihetta käsitteleviin tutkimuksiin. Menetelmä sopii aiheen laaja-alaiseen tarkasteluun: tutkielma antaa laajan koulun käytäntöön sovellettavissa olevan kokonaiskuvan tulevaisuuden fyysisen ja teknologisen oppimisympäristön ominaisuuksista. Kirjallisuuskatsauksen kuvailevan luonteen ja opettajan pedagogisen vapauden vuoksi eksaktia mallia tulevaisuuden oppimisympäristöjen toteuttamiseksi ei anneta.
Tutkielman aihe valikoitui käytännön tarpeesta kehittää nykyiset luokkahuonekeskeiset oppimisympäristöt uutta opetussuunnitelmaa ja tulevaisuuden tarpeita vastaaviksi. Koska oppimisympäristö vaikuttaa käytettäviin pedagogisiin ja didaktisiin menetelmiin, ei ole lainkaan samantekevää millaisessa ympäristössä oppiminen tapahtuu. Suomalaisoppilaiden heikko kouluviihtyvyys ja -motivaatio kertovat osaltaan muutoksen tarpeesta. Lisäksi omat kokemukset pitkiä aikoja pulpetin ääressä istumisen haitoista olivat osasyy aiheen valinnalle.
Tulevaisuudessa tarvitaan innovatiivisia, oppijalähtöisyyttä korostavia, yksilöllisiä tarpeita tukevia, motivoivia, muunneltavia, joustavia, käyttäjien tarpeisiin vastaavia ja käyttäjien kanssa suunniteltuja, teknologiaa monipuolisesti hyödyntäviä, ympäristöönsä laajenevia ja sulautuvia sekä kansainvälisiä fyysisiä ja teknologisia oppimisympäristöjä. Opettajan rooli oppimisympäristössä muuttuu tiedon jakajasta oppimisprosessin ohjaajaksi. Oppilas toimii aktiivisessa ja itseohjautuvassa roolissa rakentaen tietoa yhteistyössä ikätovereiden ja muiden tahojen kanssa.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena eli yleiskatsauksena aiempiin aihetta käsitteleviin tutkimuksiin. Menetelmä sopii aiheen laaja-alaiseen tarkasteluun: tutkielma antaa laajan koulun käytäntöön sovellettavissa olevan kokonaiskuvan tulevaisuuden fyysisen ja teknologisen oppimisympäristön ominaisuuksista. Kirjallisuuskatsauksen kuvailevan luonteen ja opettajan pedagogisen vapauden vuoksi eksaktia mallia tulevaisuuden oppimisympäristöjen toteuttamiseksi ei anneta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]