Uimaopetus peruskoulussa
Hurskainen, Karri (2017-08-22)
Hurskainen, Karri
K. Hurskainen
22.08.2017
© 2017 Karri Hurskainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201708232762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201708232762
Tiivistelmä
Uimataito on kansalaistaito, joka antaa ihmisille monipuolisia mahdollisuuksia toimia ja harrastaa vedessä. Uimataidon tärkeydestä viestii hukkumiskuolemien sekä muiden veden äärellä tapahtuneiden onnettomuuksien määrä, joka on maailmanlaajuisesti edelleen merkittävän suuri. Hyvän vesiturvallisuustaidon omaavat ihmiset ovat avain hukkumiskuolemien ja vesitapaturmien vähentämiseksi.
Tässä tutkimuksessa käsitellään uimaopetusta suomalaisen peruskoulun näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää uimaopetuksen sisältö ja tavoitteet sekä perehtyä siihen, miten koulut järjestävät uinninopetusta oppilailleen. Lisäksi tutkimuksessa perehdytään uinninopetuksen historiaan, hukkumistilastoihin sekä kansallisiin uimataitoraportteihin. Tutkimuksessa vertaillaan myös erilaisia koulu-uimaopetusjärjestelmiä.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa käytetään kirjallisuuskatsausta, jossa vertaillaan eri lähteitä ja niiden tutkimustuloksia. Uimaopetukseen on olemassa laajalti monipuolisia opetusmateriaaleja ja lähteitä. Tutkimuksia aiheeseen liittyen on tehty kansallisella tasolla etenkin uimataidosta ja hukkumistilastoista. Kansainvälisellä tasolla tutkimusta tehdään jatkuvasti vesiturvallisuudesta sekä hukkumiskuolemien ehkäisemisestä.
Suomessa uimaopetusta järjestetään kuntien, uimaseurojen ja koulujen toimesta. Tavoitteena uimakouluissa on opettaa ihmisille uimataitoa ja vesiturvallisuutta. Uimaopetus on huomioitu myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ainoana tarkkana taitona, jota tulisi opettaa koulussa. Kansallisella tasolla koulujen uimaopetusjärjestelmissä on paljon vaihtelua. Tietyissä kunnissa koulut järjestävät uimaopetusta vuosittain kaikille oppilaille. Toisaalla uimaopetusta ei ole saatavilla kouluissa lainkaan. Koulujen uimaopetuksen järjestämiseen vaaditaan paljon erilaisia resursseja.
Tässä tutkimuksessa käsitellään uimaopetusta suomalaisen peruskoulun näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää uimaopetuksen sisältö ja tavoitteet sekä perehtyä siihen, miten koulut järjestävät uinninopetusta oppilailleen. Lisäksi tutkimuksessa perehdytään uinninopetuksen historiaan, hukkumistilastoihin sekä kansallisiin uimataitoraportteihin. Tutkimuksessa vertaillaan myös erilaisia koulu-uimaopetusjärjestelmiä.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa käytetään kirjallisuuskatsausta, jossa vertaillaan eri lähteitä ja niiden tutkimustuloksia. Uimaopetukseen on olemassa laajalti monipuolisia opetusmateriaaleja ja lähteitä. Tutkimuksia aiheeseen liittyen on tehty kansallisella tasolla etenkin uimataidosta ja hukkumistilastoista. Kansainvälisellä tasolla tutkimusta tehdään jatkuvasti vesiturvallisuudesta sekä hukkumiskuolemien ehkäisemisestä.
Suomessa uimaopetusta järjestetään kuntien, uimaseurojen ja koulujen toimesta. Tavoitteena uimakouluissa on opettaa ihmisille uimataitoa ja vesiturvallisuutta. Uimaopetus on huomioitu myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ainoana tarkkana taitona, jota tulisi opettaa koulussa. Kansallisella tasolla koulujen uimaopetusjärjestelmissä on paljon vaihtelua. Tietyissä kunnissa koulut järjestävät uimaopetusta vuosittain kaikille oppilaille. Toisaalla uimaopetusta ei ole saatavilla kouluissa lainkaan. Koulujen uimaopetuksen järjestämiseen vaaditaan paljon erilaisia resursseja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]