Suorakulmaisen kolmion trigonometria lukion matematiikassa
Huotari, Henna-Riitta (2017-08-07)
Huotari, Henna-Riitta
H.-R. Huotari
07.08.2017
© 2017 Henna-Riitta Huotari. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201708092741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201708092741
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on osa ryhmämuotoisesti tuotettua verkko-oppimateriaalia, joka koostuu lukion matematiikan geometrian oppisisällöistä. Lähtökohtana tutkielman toteutuksessa ovat lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaiset geometrian kurssien MAA3 (pitkä oppimäärä) ja MAB3 (lyhyt oppimäärä) tavoitteet ja sisällöt.
Materiaalissa on huomioitu sekä lyhyen matematiikan kurssille että pitkän matematiikan kurssille suunnatut tavoitteet tehtäviä tarkoituksenmukaisesti eriyttäen. Oppikirjan ja tehtävien suunnittelun lähtökohdat ja lähestymistavat pohjautuvat Habits of Mind: An Organizing Principle for Mathematics Curricula -artikkeliin (Cuoco, Goldenberg & Mark; 1996), josta työskentelyä ohjaaviksi käsitteiksi valittiin seuraavat: tutkiminen ja kokeilu (experiment), ”kaavan haistelu” (pattern sniffing) ja kuvailu (describing). Opetusmateriaalin suunnittelua ohjasi lisäksi Collaborative Learning in Mathematics -artikkeli (Swan, 2006), josta työstettäviksi tehtävätyypeiksi valikoituivat luokittelua, arviointia sekä analysointia ja perustelua painottavat tehtävät.
Tutkielman aihealueina ovat (lyhyen ja pitkän matematiikan) geometrian kurssien alkuosien asiat, eli suorat ja kulmat, suorakulmaisen kolmion trigonometria, Pythagoras sekä koordinaatisto. Tutkielman rakenne on kolmiosainen. Ensimmäinen osio koostuu aiheen teoreettisesta tarkastelusta ja oppimateriaalin perusteluista, toinen osio on oppimateriaaliin liittyvä opettajan opas ja kolmas kokonaisuus käsittää opiskelijalle suunnatun oppimateriaalin. Teoriaosiossa tarkastellaan lukion opetussuunnitelman perusteiden asettamia vaatimuksia geometrian opiskelumateriaalille sekä perustellaan teoriaan nojautuen valittuja tehtäviä ja oppikirjassa esitettyjä opiskelijalle suunnattuja teoriaosioita. Opiskelijan oppimateriaali koostuu opetussuunnitelman tavoitteita tukevista teoriaosioista, pohdintatehtävistä sekä perustehtävistä. Opettajan oppaassa esitetään suuntaa-antava ajankäytön malli sekä esitellään oppimateriaalin pohdintatehtävien tavoitteita.
Materiaalissa on huomioitu sekä lyhyen matematiikan kurssille että pitkän matematiikan kurssille suunnatut tavoitteet tehtäviä tarkoituksenmukaisesti eriyttäen. Oppikirjan ja tehtävien suunnittelun lähtökohdat ja lähestymistavat pohjautuvat Habits of Mind: An Organizing Principle for Mathematics Curricula -artikkeliin (Cuoco, Goldenberg & Mark; 1996), josta työskentelyä ohjaaviksi käsitteiksi valittiin seuraavat: tutkiminen ja kokeilu (experiment), ”kaavan haistelu” (pattern sniffing) ja kuvailu (describing). Opetusmateriaalin suunnittelua ohjasi lisäksi Collaborative Learning in Mathematics -artikkeli (Swan, 2006), josta työstettäviksi tehtävätyypeiksi valikoituivat luokittelua, arviointia sekä analysointia ja perustelua painottavat tehtävät.
Tutkielman aihealueina ovat (lyhyen ja pitkän matematiikan) geometrian kurssien alkuosien asiat, eli suorat ja kulmat, suorakulmaisen kolmion trigonometria, Pythagoras sekä koordinaatisto. Tutkielman rakenne on kolmiosainen. Ensimmäinen osio koostuu aiheen teoreettisesta tarkastelusta ja oppimateriaalin perusteluista, toinen osio on oppimateriaaliin liittyvä opettajan opas ja kolmas kokonaisuus käsittää opiskelijalle suunnatun oppimateriaalin. Teoriaosiossa tarkastellaan lukion opetussuunnitelman perusteiden asettamia vaatimuksia geometrian opiskelumateriaalille sekä perustellaan teoriaan nojautuen valittuja tehtäviä ja oppikirjassa esitettyjä opiskelijalle suunnattuja teoriaosioita. Opiskelijan oppimateriaali koostuu opetussuunnitelman tavoitteita tukevista teoriaosioista, pohdintatehtävistä sekä perustehtävistä. Opettajan oppaassa esitetään suuntaa-antava ajankäytön malli sekä esitellään oppimateriaalin pohdintatehtävien tavoitteita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]