Valmentamisen ideologian mahdollisuudet opettajan työssä
Kivioja, Annika; Parkko, Erika (2017-04-26)
Kivioja, Annika
Parkko, Erika
A. Kivioja; E. Parkko
26.04.2017
© 2017 Annika Kivioja, Erika Parkko. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201704271605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201704271605
Tiivistelmä
Tutkielman lähtökohtana on selvittää valmentamisen ideologian mahdollisuuksia perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) tulkitsemisessa ja opettajan käytännön työn toteutuksessa. Yhtenä perusteluna aiheenvalinnallemme on koulun kehittämisen tarpeen ajankohtaisuus ja problematiikka. Tutkielman tavoitteena on kehittää omaa opettajuutta ja sen taustalla olevia ajatusmalleja ja asenteita. Toteutamme tutkielman aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä käyttäen lähteinä ajankohtaista valmennusta ja opettajuutta käsittelevää kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Yhtenä merkittävänä lähteenä tutkielmassamme on vuonna 2014 julkistettu perusopetuksen opetussuunnitelma.
Ensimmäinen tutkimuskysymyksemme tarkastelee opettajuutta perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) pohjalta. Toisessa tutkimuskysymyksessä tarkastelemme valmentavan otteen ja tämän hetken opettajuuden yhteyksiä, sekä valmentavan otteen hyödyntämismahdollisuuksia opettajan käytännön työssä. Olemme valinneet tutkielmassamme käytettäväksi valmentavan otteen käsitteen, johon sisältyy esittelemämme valmentamisen ideologia käytäntöineen, keinoineen ja elementteineen.
Perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) esittää opettajan vuorovaikutuksellisena toimijana. Opetussuunnitelmassa toistuu opettajan kuvaaminen ohjaajana, jonka tehtävänä kasvatuksellisten tavoitteiden lisäksi on edistää oppilaan oppimista oppilaslähtöisesti, itseohjautuvuutta vahvistaen. Tällaisiin tavoitteisiin pyritään vuorovaikutuksen ja monipuolisen yhteistyön keinoin, osallistaen opettajien lisäksi sekä oppilaita, vanhempia että koulun muuta henkilökuntaa. Myös valmennuksessa tuodaan esiin valmennussuhteen vuorovaikutuksellisuus. Valmennuksessa pyritään yhä enenevissä määrin yksilön lähtökohdista käsin toteutettavaan toimintaan. Myös onnistumiskeskeisyys ja palautteen antaminen ovat keskeisessä roolissa hyvässä valmennuksessa.
Sekä valmennuksessa että opettajuudessa ja opettajan työn tämänhetkisessä kuvauksessa korostuu vuorovaikutuksellisuus. Molemmissa suunta on kohti yksilön ainutlaatuisuuden huomioivaa työskentelyotetta. Näemme valmentavan otteen tarjoavan mahdollisuuksia opettajan työn ja koulun toimintakulttuurin kehittämiseen. Mahdollisuudet ulottuvat aina opettajan omiin asenteisiin ja omasta työstä innostumiseen ja motivoitumiseen asti.
Ensimmäinen tutkimuskysymyksemme tarkastelee opettajuutta perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) pohjalta. Toisessa tutkimuskysymyksessä tarkastelemme valmentavan otteen ja tämän hetken opettajuuden yhteyksiä, sekä valmentavan otteen hyödyntämismahdollisuuksia opettajan käytännön työssä. Olemme valinneet tutkielmassamme käytettäväksi valmentavan otteen käsitteen, johon sisältyy esittelemämme valmentamisen ideologia käytäntöineen, keinoineen ja elementteineen.
Perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) esittää opettajan vuorovaikutuksellisena toimijana. Opetussuunnitelmassa toistuu opettajan kuvaaminen ohjaajana, jonka tehtävänä kasvatuksellisten tavoitteiden lisäksi on edistää oppilaan oppimista oppilaslähtöisesti, itseohjautuvuutta vahvistaen. Tällaisiin tavoitteisiin pyritään vuorovaikutuksen ja monipuolisen yhteistyön keinoin, osallistaen opettajien lisäksi sekä oppilaita, vanhempia että koulun muuta henkilökuntaa. Myös valmennuksessa tuodaan esiin valmennussuhteen vuorovaikutuksellisuus. Valmennuksessa pyritään yhä enenevissä määrin yksilön lähtökohdista käsin toteutettavaan toimintaan. Myös onnistumiskeskeisyys ja palautteen antaminen ovat keskeisessä roolissa hyvässä valmennuksessa.
Sekä valmennuksessa että opettajuudessa ja opettajan työn tämänhetkisessä kuvauksessa korostuu vuorovaikutuksellisuus. Molemmissa suunta on kohti yksilön ainutlaatuisuuden huomioivaa työskentelyotetta. Näemme valmentavan otteen tarjoavan mahdollisuuksia opettajan työn ja koulun toimintakulttuurin kehittämiseen. Mahdollisuudet ulottuvat aina opettajan omiin asenteisiin ja omasta työstä innostumiseen ja motivoitumiseen asti.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]