Perheen sosioekonomisen aseman vaikutus oppilaan fyysiseen aktiivisuuteen
Kesti, Markus (2017-01-23)
Kesti, Markus
M. Kesti
23.01.2017
© 2017 Markus Kesti. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201702231197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201702231197
Tiivistelmä
Kandidaatintutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten perheen sosioekonominen asema vaikuttaa oppilaan fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimus tarkastelee systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin kotimaista ja kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta perhetyypeistä, sosioekonomisesta asemasta ja fyysisestä aktiivisuudesta. Tutkimus kattaa vain perheen sosioekonomisten tekijöiden vaikutukset oppilaan fyysiseen aktiivisuuteen. Tavoitteena on tutkimuskirjallisuuteen nojaten vastata tutkimuskysymykseen.
Perheen sosioekonominen asema vaikuttaa oppilaan fyysiseen aktiivisuuteen siten, että korkeamman sosioekonomisen aseman perheiden lapset liikkuvat matalan sosioekonomisen aseman perheiden lapsia enemmän. Vanhempien korkea tulotaso mahdollistaa kalliimmat harrastukset, paremmat urheiluvälineet ja matkakulujen kustantamisen. Vanhempien korkea koulutustaso näkyy positiivisena lasten liikkumisen määrässä kouluajan ulkopuolella. Yksinhuoltajaperheiden lapset ottavat vähemmän osaa liikunta-aktiviteetteihin, kuin kahden vanhemman perheiden lapset.
Tietoisuus perheen sosioekonomisesta asemasta on hyvä työkalu opettajille oppilaantuntemusta lisäämään. Koulu tavoittaa koko ikäluokan, joten opettajilla on mahdollisuus kannustaa ja motivoida oppilaita liikkumaan taustoista huolimatta. Sosioekonomiset terveyserot ovat kansaterveydellisesti merkittävä tekijä ja niitä on mahdollista ennaltaehkäistä jakamalla tietoutta fyysisen aktiivisuuden hyödyistä myös heikommasta sosioekonomisesta asemasta tuleville.
Perheen sosioekonominen asema vaikuttaa oppilaan fyysiseen aktiivisuuteen siten, että korkeamman sosioekonomisen aseman perheiden lapset liikkuvat matalan sosioekonomisen aseman perheiden lapsia enemmän. Vanhempien korkea tulotaso mahdollistaa kalliimmat harrastukset, paremmat urheiluvälineet ja matkakulujen kustantamisen. Vanhempien korkea koulutustaso näkyy positiivisena lasten liikkumisen määrässä kouluajan ulkopuolella. Yksinhuoltajaperheiden lapset ottavat vähemmän osaa liikunta-aktiviteetteihin, kuin kahden vanhemman perheiden lapset.
Tietoisuus perheen sosioekonomisesta asemasta on hyvä työkalu opettajille oppilaantuntemusta lisäämään. Koulu tavoittaa koko ikäluokan, joten opettajilla on mahdollisuus kannustaa ja motivoida oppilaita liikkumaan taustoista huolimatta. Sosioekonomiset terveyserot ovat kansaterveydellisesti merkittävä tekijä ja niitä on mahdollista ennaltaehkäistä jakamalla tietoutta fyysisen aktiivisuuden hyödyistä myös heikommasta sosioekonomisesta asemasta tuleville.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [26779]