Sosioemotionaaliset oppimistavoitteet ja pallopelit alakoulun liikuntaopetuksessa
Koskela, Tomi (2017-03-27)
Koskela, Tomi
T. Koskela
27.03.2017
© 2017 Tomi Koskela. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201704251547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201704251547
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkasteltiin liikunnanopetuksen oppimistavoitteita yleisestä, pallopelien kuin myös sosioemotionaalisesta näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena oli avata liikunnan oppimistavoitteiden merkityksiä. Tarkoituksena oli haastaa erityisesti peruskoulun alakoulujen opettajia miettimään ja tiedostamaan liikuntatunneille asettamiaan oppimistavoitteitaan. Tutkimukset osoittavat, että tavoitteiden täyttymisen eteen tulee tehdä monenlaisia ponnisteluja. Tärkeänä huomiona esille nousi se, että oppitunneille on asetettu tarkoituksenmukaiset ja realistiset oppimistavoitteet.
Tutkielman ensimmäisessä osiossa tarkasteltiin niitä yleisiä oppimistavoitteita, joita valtakunnalliset Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 asettavat liikunnanopetukselle. Tarkastelussa eroteltiin vuosiluokat 1–2 ja 3–6, kuten on tehty myös opetussuunnitelman perusteissa. Liikunnan oppimistavoitteiden lisäksi tarkasteltiin laaja-alaisia oppimistavoitteita, joita tulee sisällyttää kaikkiin oppiaineisiin.
Toisessa osiossa liikunnan oppimistavoitteita lähestyttiin pallopelien näkökulmasta. Ensin avattiin sitä, mitä pallopelit ovat, ja minkälainen rooli niillä on liikunnanopetuksessa peruskoulun alakoulussa. Sen jälkeen tarkasteltiin sitä, miten eri oppimistavoitteet sopivat pallopeleihin. Tutkielman valossa, ja myös aikaisemman tutkimuksen pohjalta on todettavissa, että pallopelit ovat varsin monipuolinen liikuntamuoto, ja ne täyttävät monia tavoitteita, joita liikunnanopetukselle asetetaan. Tutkielman pohjalta on havaittavissa, että osa tavoitteista sopii vielä erityisen hyvin pallopeleihin verrattuna muihin koululiikunnan muotoihin.
Tutkielman kolmannessa osiossa nostettiin esille liikunnan sosioemotionaalinen puoli. Aluksi avattiin sosioemotionaalisen kompetenssin käsitettä, johon liittyvät läheisesti myös käsitteet sosiaalinen kompetenssi ja emotionaalinen kompetenssi. Käsitteiden avaamisen jälkeen tarkasteltiin liikunnan oppimistavoitteita sosioemotionaalisen kompetenssin kautta. Tutkielmassa vahvistettiin jo aiempien tutkimusten tuloksia siitä, että liikunta on erityinen oppiaine opettaa sosioemotionaalisia taitoja. Liikunnan erityispiirteen todettiin olevan siinä, että oppilaat kokevat tuntien aikana monenlaisia ristiriitoja ja tunteita, jotka vaativat välitöntä käsittelyä.
Tutkielmassa ilmeni, että opetussuunnitelman perusteiden lisäksi liikunnanopetukseen ja tavoitteiden asettamiseen vaikuttivat myös muut asiat. Tarkennetut kunta- ja koulukohtaiset opetussuunnitelmat ovat osaltaan vaikuttamassa tavoitteiden asetteluun. Myös erilaiset piilo-opetussuunnitelmat ja koulujen vaihtelevat resurssit vaikuttavat liikunnanopetukseen ja sen tavoitteisiin.
Tutkielman ensimmäisessä osiossa tarkasteltiin niitä yleisiä oppimistavoitteita, joita valtakunnalliset Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 asettavat liikunnanopetukselle. Tarkastelussa eroteltiin vuosiluokat 1–2 ja 3–6, kuten on tehty myös opetussuunnitelman perusteissa. Liikunnan oppimistavoitteiden lisäksi tarkasteltiin laaja-alaisia oppimistavoitteita, joita tulee sisällyttää kaikkiin oppiaineisiin.
Toisessa osiossa liikunnan oppimistavoitteita lähestyttiin pallopelien näkökulmasta. Ensin avattiin sitä, mitä pallopelit ovat, ja minkälainen rooli niillä on liikunnanopetuksessa peruskoulun alakoulussa. Sen jälkeen tarkasteltiin sitä, miten eri oppimistavoitteet sopivat pallopeleihin. Tutkielman valossa, ja myös aikaisemman tutkimuksen pohjalta on todettavissa, että pallopelit ovat varsin monipuolinen liikuntamuoto, ja ne täyttävät monia tavoitteita, joita liikunnanopetukselle asetetaan. Tutkielman pohjalta on havaittavissa, että osa tavoitteista sopii vielä erityisen hyvin pallopeleihin verrattuna muihin koululiikunnan muotoihin.
Tutkielman kolmannessa osiossa nostettiin esille liikunnan sosioemotionaalinen puoli. Aluksi avattiin sosioemotionaalisen kompetenssin käsitettä, johon liittyvät läheisesti myös käsitteet sosiaalinen kompetenssi ja emotionaalinen kompetenssi. Käsitteiden avaamisen jälkeen tarkasteltiin liikunnan oppimistavoitteita sosioemotionaalisen kompetenssin kautta. Tutkielmassa vahvistettiin jo aiempien tutkimusten tuloksia siitä, että liikunta on erityinen oppiaine opettaa sosioemotionaalisia taitoja. Liikunnan erityispiirteen todettiin olevan siinä, että oppilaat kokevat tuntien aikana monenlaisia ristiriitoja ja tunteita, jotka vaativat välitöntä käsittelyä.
Tutkielmassa ilmeni, että opetussuunnitelman perusteiden lisäksi liikunnanopetukseen ja tavoitteiden asettamiseen vaikuttivat myös muut asiat. Tarkennetut kunta- ja koulukohtaiset opetussuunnitelmat ovat osaltaan vaikuttamassa tavoitteiden asetteluun. Myös erilaiset piilo-opetussuunnitelmat ja koulujen vaihtelevat resurssit vaikuttavat liikunnanopetukseen ja sen tavoitteisiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29917]