Alle 3-vuotiaan lapsen osallisuus päiväkodissa
Parkkila, Maija (2017-05-11)
Parkkila, Maija
M. Parkkila
11.05.2017
© 2017 Maija Parkkila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705121819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705121819
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan aiempien tutkimusten pohjalta, mitä on alle 3-vuotiaan lapsen osallisuus ja kuinka kasvattaja voi tukea alle 3-vuotiaan lapsen osallisuutta päiväkodissa. Osallisuus on lapsen perusoikeus, joka määritellään muun muassa YK:n lasten oikeuksien sopimuksessa, varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa, sekä Suomen perustuslaissa. Jokaisella lapsella on oikeus pystyä vaikuttamaan itseään koskeviin asioihin niillä ilmaisunkeinoilla, joita hänellä on.
Toteutin tutkielmani kirjallisuuskatsauksena. Teoreettisen viitekehyksen tutkielmalleni luo osallisuuden käsitteen määrittely, sekä alle 3-vuotiaan lapsen kehityksen tarkastelu osallisuuden näkökulmasta. Lapsen kehityksen tarkastelussa keskityn lapsen emotionaaliseen kehitykseen, sekä vuorovaikutustaitojen kehitykseen, sillä ne ovat vahvasti sidoksissa osallisuuden käsitteeseen, sekä kokemukseen omasta osallisuudesta. Näiden kautta avaan, mitä on alle 3-vuotiaan lapsen osallisuus päiväkodissa. Lopuksi pohdin, miten kasvattaja voi tukea pienen lapsen osallisuutta päiväkotikontekstissa.
Pienten lasten osallisuus on kasvattajan tarjoamia mahdollisuuksia, joiden kautta lapsi kykenee vaikuttamaan omaan toimintaansa. Se on kasvattajan aitoa halua ja kiinnostusta oppia tuntemaan lapsi, sekä näin ollen kyetä tulkitsemaan lapsen viestejä oikein. Pienten lasten osallisuus on sitä, että saa olla juuri sellainen kuin on. Lapsi saa näyttää tunteensa ja mielipiteensä, kasvattajan tukiessa häntä. Pienen lapsen osallisuus on lapsen arvostamista omana itsenään.
Toteutin tutkielmani kirjallisuuskatsauksena. Teoreettisen viitekehyksen tutkielmalleni luo osallisuuden käsitteen määrittely, sekä alle 3-vuotiaan lapsen kehityksen tarkastelu osallisuuden näkökulmasta. Lapsen kehityksen tarkastelussa keskityn lapsen emotionaaliseen kehitykseen, sekä vuorovaikutustaitojen kehitykseen, sillä ne ovat vahvasti sidoksissa osallisuuden käsitteeseen, sekä kokemukseen omasta osallisuudesta. Näiden kautta avaan, mitä on alle 3-vuotiaan lapsen osallisuus päiväkodissa. Lopuksi pohdin, miten kasvattaja voi tukea pienen lapsen osallisuutta päiväkotikontekstissa.
Pienten lasten osallisuus on kasvattajan tarjoamia mahdollisuuksia, joiden kautta lapsi kykenee vaikuttamaan omaan toimintaansa. Se on kasvattajan aitoa halua ja kiinnostusta oppia tuntemaan lapsi, sekä näin ollen kyetä tulkitsemaan lapsen viestejä oikein. Pienten lasten osallisuus on sitä, että saa olla juuri sellainen kuin on. Lapsi saa näyttää tunteensa ja mielipiteensä, kasvattajan tukiessa häntä. Pienen lapsen osallisuus on lapsen arvostamista omana itsenään.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29929]