Kulttuurikasvatus varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2016
Kyllönen, Lea (2017-05-31)
Kyllönen, Lea
L. Kyllönen
31.05.2017
© 2017 Lea Kyllönen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201706022462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201706022462
Tiivistelmä
Perehdyin tässä työssä kulttuurikasvatukseen varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Koin aiheen ajankohtaiseksi sekä itseäni ammatillisesti kiinnostavaksi. Kokosin ensin kulttuurikasvatuksesta työlleni teoreettisen viitekehyksen, ja tarkastelin sitten, miten se ilmenee syksyllä 2016 ilmestyneissä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Tutkimuskysymykseni olivat:
1. Mitä on kulttuurikasvatus varhaiskasvatuksessa?
2. Miten kulttuurikasvatus näkyy uudistetuissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa?
Käytin aineistonani varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, joka on opetussuunnitelman tapainen varhaiskasvatusta valtakunnallisesti ohjaava ja velvoittava asiakirja. Analyysiä varten poimin siitä kaikki maininnat kulttuurista. Jätin kuitenkin ottamatta sellaiset kohdat, jotka eivät tuoneet sisältöä analyysiin. Käytin aineiston analysoinnissa teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Analyysin kautta muodostin teemoja, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen ”1. Mitä on kulttuurikasvatus varhaiskasvatuksessa?”. Aineistoni pohjalta alle kouluikäisten kulttuurikasvatus on kulttuurien rikkaudesta nauttimista yhdessä, tukea lapsen kulttuuri-identiteetin muodostumisessa, kulttuuristen tietojen ja taitojen kartuttamista, kulttuuriperinnön siirtämistä sekä kulttuuristen oikeuksien ja velvoitteiden kunnioittamista. Koska aineisto on kerätty varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, se vastaa myös tutkimuskysymykseen ”2. Miten kulttuurikasvatus näkyy uudistetuissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa?”.
Työni luotettavuutta tukee tekemieni ratkaisujen tarkka kuvaaminen ja niiden perustelu metodikirjallisuuden avulla. Lähteinä olen käyttänyt mahdollisimman tuoreita julkaisuja. Tätä kandidaatintyötä tehdessäni olen oivaltanut, miten laajoja ja moniulotteisia käsitteitä kulttuuri ja kulttuurikasvatus ovat. Ymmärryksen karttuminen näistä aiheista tukee minua tulevassa työssäni lastentarhanopettajana.
1. Mitä on kulttuurikasvatus varhaiskasvatuksessa?
2. Miten kulttuurikasvatus näkyy uudistetuissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa?
Käytin aineistonani varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, joka on opetussuunnitelman tapainen varhaiskasvatusta valtakunnallisesti ohjaava ja velvoittava asiakirja. Analyysiä varten poimin siitä kaikki maininnat kulttuurista. Jätin kuitenkin ottamatta sellaiset kohdat, jotka eivät tuoneet sisältöä analyysiin. Käytin aineiston analysoinnissa teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Analyysin kautta muodostin teemoja, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen ”1. Mitä on kulttuurikasvatus varhaiskasvatuksessa?”. Aineistoni pohjalta alle kouluikäisten kulttuurikasvatus on kulttuurien rikkaudesta nauttimista yhdessä, tukea lapsen kulttuuri-identiteetin muodostumisessa, kulttuuristen tietojen ja taitojen kartuttamista, kulttuuriperinnön siirtämistä sekä kulttuuristen oikeuksien ja velvoitteiden kunnioittamista. Koska aineisto on kerätty varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, se vastaa myös tutkimuskysymykseen ”2. Miten kulttuurikasvatus näkyy uudistetuissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa?”.
Työni luotettavuutta tukee tekemieni ratkaisujen tarkka kuvaaminen ja niiden perustelu metodikirjallisuuden avulla. Lähteinä olen käyttänyt mahdollisimman tuoreita julkaisuja. Tätä kandidaatintyötä tehdessäni olen oivaltanut, miten laajoja ja moniulotteisia käsitteitä kulttuuri ja kulttuurikasvatus ovat. Ymmärryksen karttuminen näistä aiheista tukee minua tulevassa työssäni lastentarhanopettajana.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37138]