Sukupuoliroolit ja sukupuolistereotypiat viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
Hulkko, Jonna (2017-03-13)
Hulkko, Jonna
J. Hulkko
13.03.2017
© 2017 Jonna Hulkko. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201703141352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201703141352
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee sukupuolirooleja, sukupuolistereotypioita ja sukupuolten tasa-arvoa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää minkälaisena tämän päivän lapset näkevät mieheyden ja naiseuden, sukupuolet ja sukupuoliroolit. Lasten näkemysten pohjalta tutkimuksessa tehdään havaintoja ja pohdintoja sukupuolten tasa-arvosta myös yhteiskunnallisessa kontekstissa. Tutkimuksessa käytettävä jako feminiinisiin ja maskuliinisiin ominaisuuksiin, on tehty aikaisempien tutkimuksien pohjalta. Tämä työ on laadullinen tutkimus, jossa hyödynnetään narratiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineistona käytetään pohjoissuomalaisen koulun viidesluokkalaisten kirjoitelmia, jotka on tuotettu tavallisella äidinkielen tunnilla. Tutkimuskysymyksinä ovat: 1) Millaisia mies/nais-/poika-/tyttöhahmoja viidennen luokan oppilaiden mielikuvituksellisissa kirjoitelmissa esiintyy? 2) Vastaavatko oppilaiden kirjoitelmissa esiintyvät hahmot, sekä heihin liitetyt ominaisuudet perinteisiä sukupuolirooleja vai onko niissä havaittavissa edistystä tasa-arvoisempaan suuntaan?
Tutkimusaineisto koostuu kahdestakymmenestäneljästä kirjoitelmasta, joista kymmenen kirjoitelmaa on tyttöjen ja neljätoista poikien. Kirjoitelmien avulla haluttiin selvittää käyttävätkö lapset luomissaan hahmoissa sukupuolistereotypioita ja perinteisiä sukupuolirooleja, vai rikkovatko he teksteissään sukupuolten rajoja ja roolikäsityksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, Tuomen ja Sarajärven (2002) luomaa analyysimallia mukaillen. Aineiston analyysissa hyödynnettiin muun muassa pelkistämistä ja ryhmittelyä, joiden avulla aineistosta lopulta muodostettiin kolme tulososiossa käsiteltävää teemaa: Mies- ja naissukupuoli oppilaiden kirjoitelmissa, Isät, äidit ja jaettu vanhemmuus, sekä Miesten ja naisten ammatit ja harrastukset.
Tutkimuksen tuloksena esitetään, ettei erilaisia ominaisuuksia enää nykypäivänä erotella niin voimakkaasti sukupuolen perusteella, sillä oppilaat liittivät kirjoitelmiensa hahmoihin sukupuolesta huolimatta sekä maskuliinisia että feminiinisiä piirteitä. Äitiys näyttäytyi oppilaiden teksteissä hyvin perinteisinä, kun taas isyys vaikutti monipuolistuneen. Sukupuolten segregaatio oli yhä nähtävissä hahmoihin liitetyissä ammateissa ja harrastuksissa. Molemmissa oli selkeästi havaittavissa perinteinen sukupuolijako miesten ja naisten välillä. Tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään, etteivät aineiston pohjalta tehdyt havainnot osoita sukupuolten välistä tasa-arvoa, vaan pikemminkin tasapainoilua uuden ja vanhan välillä. Tasa-arvotyö on tuottanut tulosta, mutta se on yhä kesken. Sukupuoliroolit, sukupuolistereotypiat ja vanhat asenteet ovat edelleen olemassa ja muutos on hidasta.
Tutkimusaineisto koostuu kahdestakymmenestäneljästä kirjoitelmasta, joista kymmenen kirjoitelmaa on tyttöjen ja neljätoista poikien. Kirjoitelmien avulla haluttiin selvittää käyttävätkö lapset luomissaan hahmoissa sukupuolistereotypioita ja perinteisiä sukupuolirooleja, vai rikkovatko he teksteissään sukupuolten rajoja ja roolikäsityksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, Tuomen ja Sarajärven (2002) luomaa analyysimallia mukaillen. Aineiston analyysissa hyödynnettiin muun muassa pelkistämistä ja ryhmittelyä, joiden avulla aineistosta lopulta muodostettiin kolme tulososiossa käsiteltävää teemaa: Mies- ja naissukupuoli oppilaiden kirjoitelmissa, Isät, äidit ja jaettu vanhemmuus, sekä Miesten ja naisten ammatit ja harrastukset.
Tutkimuksen tuloksena esitetään, ettei erilaisia ominaisuuksia enää nykypäivänä erotella niin voimakkaasti sukupuolen perusteella, sillä oppilaat liittivät kirjoitelmiensa hahmoihin sukupuolesta huolimatta sekä maskuliinisia että feminiinisiä piirteitä. Äitiys näyttäytyi oppilaiden teksteissä hyvin perinteisinä, kun taas isyys vaikutti monipuolistuneen. Sukupuolten segregaatio oli yhä nähtävissä hahmoihin liitetyissä ammateissa ja harrastuksissa. Molemmissa oli selkeästi havaittavissa perinteinen sukupuolijako miesten ja naisten välillä. Tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään, etteivät aineiston pohjalta tehdyt havainnot osoita sukupuolten välistä tasa-arvoa, vaan pikemminkin tasapainoilua uuden ja vanhan välillä. Tasa-arvotyö on tuottanut tulosta, mutta se on yhä kesken. Sukupuoliroolit, sukupuolistereotypiat ja vanhat asenteet ovat edelleen olemassa ja muutos on hidasta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29929]