Korvakuulolta soittaminen osana pianonsoiton alkeisopetusta
Tekoniemi, Ella (2017-06-01)
Tekoniemi, Ella
E. Tekoniemi
01.06.2017
© 2017 Ella Tekoniemi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201706032508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201706032508
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee korvakuulolta soittamista pianonsoiton alkeisopetuksessa. Aihetta lähestyn tarkastelemalla lapsen musiikillisen kehityksen vaiheita. Korvakuulolta soittamiseen liittyen otin tarkemmin käsiteltäviksi aihealueiksi improvisaation, vapaan säestyksen sekä Suzuki-metodin, jotka pyrin liittämään lapsen musiikillisen kehityksen alueisiin.
Käyn läpi lapsen musiikillisen kehityksen vaiheita 11. ikävuoteen asti. Käsiteltäviksi musiikillisen kehityksen aihealueiksi olen valinnut lasten laulamisen ja kuuntelemisen kehittymisen sekä musiikillisten elementtien omaksumisen, jotka olen rajannut melodian, rytmin ja metrin sekä sointujen ja harmonian hahmottamiskyvyn kehitykseen.
Kandidaatintutkielmani päälimmäinen tarkoitus on selvittää, millä tavalla korvakuulolta soittaminen voidaan konkreettisesti sisällyttää pianonsoiton alkeisopetukseen. Tähän kysymykseen vastatakseni valitsin viisi pianonsoiton oppimateriaalisarjaa, joista tarkastelen alkeisopetukseen tarkoitettuja teoksia. Näitä analysoidessani keskityn siihen, minkä verran niissä on käytetty korvakuulolta soittamista oppimisen ja opettamisen muotona. Tutkin oppikirjoista myös sitä, millä tavalla niissä on otettu huomioon improvisaatio ja vapaa säestys. Lisäksi tarkastelen Suzuki-metodiin kuuluvien pääpiirteiden mahdollista esiintymistä näissä kirjoissa.
Käyn läpi lapsen musiikillisen kehityksen vaiheita 11. ikävuoteen asti. Käsiteltäviksi musiikillisen kehityksen aihealueiksi olen valinnut lasten laulamisen ja kuuntelemisen kehittymisen sekä musiikillisten elementtien omaksumisen, jotka olen rajannut melodian, rytmin ja metrin sekä sointujen ja harmonian hahmottamiskyvyn kehitykseen.
Kandidaatintutkielmani päälimmäinen tarkoitus on selvittää, millä tavalla korvakuulolta soittaminen voidaan konkreettisesti sisällyttää pianonsoiton alkeisopetukseen. Tähän kysymykseen vastatakseni valitsin viisi pianonsoiton oppimateriaalisarjaa, joista tarkastelen alkeisopetukseen tarkoitettuja teoksia. Näitä analysoidessani keskityn siihen, minkä verran niissä on käytetty korvakuulolta soittamista oppimisen ja opettamisen muotona. Tutkin oppikirjoista myös sitä, millä tavalla niissä on otettu huomioon improvisaatio ja vapaa säestys. Lisäksi tarkastelen Suzuki-metodiin kuuluvien pääpiirteiden mahdollista esiintymistä näissä kirjoissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34176]