Verkkoidentiteetin vaikutuksen sosiaalisen aseman määrittymiseen koululuokassa
Asikainen, Antton; Vanhala, Sebastian (2017-05-31)
Asikainen, Antton
Vanhala, Sebastian
A. Asikainen; S. Vanhala
31.05.2017
© 2017 Antton Asikainen, Sebastian Vanhala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201706012328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201706012328
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tarkoituksena on tarkastella verkkoidentiteetin vaikutuksia sosiaalisen aseman määrittymiselle vertaisryhmässä keskittyen koululuokkaan. Tutkimme aihetta siitä tehdyn kirjallisuuden ja tutkimusten pohjalta. Pyrimme tarkastelemaan niitä verkkoidentiteetin tekijöitä, jotka vaikuttavat sosiaalisen aseman määrittymiseen vertairyhmässä. Lisäksi avaamme sosiaalisen median käsitettä, sovelluksia sekä sitä, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää opetuksessa. Verkkoidentiteetti on yksi tutkielmame keskeinen käsite, sillä verkkoympäristöissä esiintyäkseen, yksilö tarvitsee verkkoidentiteetin, jonka hän itse luo. Avaamme myös vertaissuhteiden merkitystä lapsen ja nuoren kehitykselle, sekä sosiaalisen aseman muodostumista vertaisryhmässä, jotta voisimme ymmärtää oppilaiden välisiä vertaissuhteita.
Aiheemme on ajankohtainen sillä älylaitteden myötä sosiaalinen media on vakiinnuttanut paikkansa arkipäivän elämässä, ja sitä kautta myös koulumaailmassa. Lasten ja nuorten välinen vuorovaikutus ja kommunikointi ovat osittain siirtyneet verkkomaailmaan. Tästä syystä opettajan on tärkeää pysyä kehityksen mukana ja ymmärtää lasten ja nuorten toimintatapoja niin sosiaalisessa mediassa kuin sen ulkopuolellakin. Avaamme tutkielmassamme muutamia suosituimpia sosiaalisen median sovelluksia ja palveluja, joita lapset ja nuoret käyttävät. Näissä palveluissa esiintyvällä verkkoidentiteetillä on merkitystä sosiaalisen aseman muodostumiselle vertaisten värittämissä sosiaalisissa ympäristöissä.
Pyrimme tutkielmassamme monipuoliseen ja kriittiseen niin kotimaisen kuin kansainvälisenkin aineiston tarkasteluun. Lisäksi pyrimme käyttämään tuoreimpia mahdollisia lähteitä, sillä sosiaalisen median kenttä kehittyy ja muuttuu jatkuvasti. Työmme teoreettinen viitekehys sisältää sosiaalisen median käsitteen määrittelyn, jossa avaamme User Generated Content-termiä ja Web 2.0-ilmiötä, sillä näiden kahden pohjalle sosiaalinen media rakentuu. Tarkastelemme myös identiteetin käsitettä, joka heijastuu verkkoidetiteetin muodostumiseen.
Aiheemme on ajankohtainen sillä älylaitteden myötä sosiaalinen media on vakiinnuttanut paikkansa arkipäivän elämässä, ja sitä kautta myös koulumaailmassa. Lasten ja nuorten välinen vuorovaikutus ja kommunikointi ovat osittain siirtyneet verkkomaailmaan. Tästä syystä opettajan on tärkeää pysyä kehityksen mukana ja ymmärtää lasten ja nuorten toimintatapoja niin sosiaalisessa mediassa kuin sen ulkopuolellakin. Avaamme tutkielmassamme muutamia suosituimpia sosiaalisen median sovelluksia ja palveluja, joita lapset ja nuoret käyttävät. Näissä palveluissa esiintyvällä verkkoidentiteetillä on merkitystä sosiaalisen aseman muodostumiselle vertaisten värittämissä sosiaalisissa ympäristöissä.
Pyrimme tutkielmassamme monipuoliseen ja kriittiseen niin kotimaisen kuin kansainvälisenkin aineiston tarkasteluun. Lisäksi pyrimme käyttämään tuoreimpia mahdollisia lähteitä, sillä sosiaalisen median kenttä kehittyy ja muuttuu jatkuvasti. Työmme teoreettinen viitekehys sisältää sosiaalisen median käsitteen määrittelyn, jossa avaamme User Generated Content-termiä ja Web 2.0-ilmiötä, sillä näiden kahden pohjalle sosiaalinen media rakentuu. Tarkastelemme myös identiteetin käsitettä, joka heijastuu verkkoidetiteetin muodostumiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34547]