Oppilaan haastava käyttäytyminen ja tukitoimet koulussa
Latvakoski, Ida (2017-05-10)
Latvakoski, Ida
I. Latvakoski
10.05.2017
© 2017 Ida Latvakoski. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705131843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705131843
Tiivistelmä
Haastava käytös on noussut esiin viime vuosina julkisissa keskusteluissa. Myös oman kokemuksen perusteella näyttää siltä, ettei opettajilla ole halua tai kykyä ymmärtää kokonaisvaltaisesti sitä, että haastava käyttäytyminen on aina seurausta oppilaan pahoinvoinnista. Tutkielmani toteutetaan systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusmenetelmänä käytän laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkielmani johtopäätöksenä voidaan todeta, ettei yhtä selkeää syytä haastavalle käytökselle ole. Tutkimustuloksissa todetaan että haastavan käytöksen syynä voivat olla mm. perheen ja vanhempien hyvinvointiin liittyvät syyt, mitkä pitävät sisällään mm. lapsi-vanhempi suhteen haasteet, kasvatukseen liittyvät pulmat sekä lapsen itsetunnon, joka rakentuu varhaisissa vuorovaikutussuhteissa. Lapsen tapa toimia voi johtua myös temperamentista, stressistä sekä tunteidenhallinnan ja itsesäätelytaitojen puutteista, joihin liitetään vahvasti neurologiset tekijät. Merkittävää on lapsen kasvaessa tapahtuva aggressiokehitys, mikä näyttäytyy ikäkausittain aggressiivisuutena käytöksessä. Lapsi kehittyy myös erilaisissa ympäristöissä, siksi kouluympäristönkään vaikutusta käyttäytymiseen ei voida vähätellä.
Haastavan käyttäytymisen kohtaamisessa auttaa: positiivinen pedagogiikka, oppilaan aito kohtaaminen, luottamussuhde, positiivisen käyttäytymisen vahvistaminen, tunne- ja aggressiokasvatus, käyttäytymisen ja tunteiden ennakointi sekä kolmiportaisen tuen käyttö. Lisäksi opettaja tekee työtää moniammatillisesti ja oppilashuollon kanssa sekä yhteistyössä oppilaiden huoltajien kanssa. Opettaja ei toimi yksin työssään, vaan hänen ympärillään on toimijoita, jotka kaikki työskentelevät oppilaan parhaaksi.
Opettajan tärkein tehtävä haastavan käytöksen kohtaamisessa ja sen kokonaisvaltaisessa ymmärryksessä on oman toiminnan reflektointi, oppilaan käyttäytymisen ennakointi ja aito kohtaaminen. Lisäksi opettajan ammattitaitoa on huomata oma jaksaminen sekä avun tarpeen pyytäminen varhaisessa vaiheessa.
Tutkielmani johtopäätöksenä voidaan todeta, ettei yhtä selkeää syytä haastavalle käytökselle ole. Tutkimustuloksissa todetaan että haastavan käytöksen syynä voivat olla mm. perheen ja vanhempien hyvinvointiin liittyvät syyt, mitkä pitävät sisällään mm. lapsi-vanhempi suhteen haasteet, kasvatukseen liittyvät pulmat sekä lapsen itsetunnon, joka rakentuu varhaisissa vuorovaikutussuhteissa. Lapsen tapa toimia voi johtua myös temperamentista, stressistä sekä tunteidenhallinnan ja itsesäätelytaitojen puutteista, joihin liitetään vahvasti neurologiset tekijät. Merkittävää on lapsen kasvaessa tapahtuva aggressiokehitys, mikä näyttäytyy ikäkausittain aggressiivisuutena käytöksessä. Lapsi kehittyy myös erilaisissa ympäristöissä, siksi kouluympäristönkään vaikutusta käyttäytymiseen ei voida vähätellä.
Haastavan käyttäytymisen kohtaamisessa auttaa: positiivinen pedagogiikka, oppilaan aito kohtaaminen, luottamussuhde, positiivisen käyttäytymisen vahvistaminen, tunne- ja aggressiokasvatus, käyttäytymisen ja tunteiden ennakointi sekä kolmiportaisen tuen käyttö. Lisäksi opettaja tekee työtää moniammatillisesti ja oppilashuollon kanssa sekä yhteistyössä oppilaiden huoltajien kanssa. Opettaja ei toimi yksin työssään, vaan hänen ympärillään on toimijoita, jotka kaikki työskentelevät oppilaan parhaaksi.
Opettajan tärkein tehtävä haastavan käytöksen kohtaamisessa ja sen kokonaisvaltaisessa ymmärryksessä on oman toiminnan reflektointi, oppilaan käyttäytymisen ennakointi ja aito kohtaaminen. Lisäksi opettajan ammattitaitoa on huomata oma jaksaminen sekä avun tarpeen pyytäminen varhaisessa vaiheessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34516]