Musiikinteoria osana musiikinopetusta : tarvitaanko sitä?
Moilanen, Niko (2017-05-10)
Moilanen, Niko
N. Moilanen
10.05.2017
© 2017 Niko Moilanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705121816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705121816
Tiivistelmä
Tutkin kandidaatintyössäni musiikinteorian oppiaineen tarpeellisuutta osana musiikinopetusta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että musiikinteoria jakaa oppiaineena mielipiteitä ja sen koetaan antavan oppilaille työkaluja kertomatta mihin niitä pitäisi käyttää.
Kandidaatintyöni on kirjallisuuskatsaus, jossa käyn läpi musiikinteoriaan liittyviä kirjoja, tutkimuksia ja opetussuunnitelmia. Ensiksi käyn läpi musiikinteorian historiallisen kehittymisen aluksi omaksi tieteenhaarakseen, sen jälkeen koulussa opetettavaksi oppiaineeksi. Sen jälkeen tarkastelen musiikinteorian opettamista aluksi opetussuunnitelmien perusteiden, sen jälkeen käytännön luokkahuonetilanteiden osalta. Esittelen myös musiikinteorian opiskelusta tehtyjä motivaatiotutkimuksia, joissa etsitään syitä oppiaineen kohtaamaan kritiikkiin. Lopuksi käsittelen musiikin teoreettisen ymmärtämisen käytännön hyötyjä musiikin kokonaisvaltaisen ymmärtämisen, kuuntelukasvatuksen ja säveltämisen osalta.
Huono musiikinteorian opiskelumotivaatio on vahvasti sidonnainen vanhanaikaisiin ja yksitoikkoisiin opetustyyleihin. Toinen merkittävä opiskelumotivaatiota heikentävä tekijä on, että oppilaat kokevat musiikinteorian olevan liian kaukana käytännön musisoinnista. Musiikin teoreettisella ymmärtämisellä on selkeä yhteys musiikin kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen ja sitä kautta myös käytännön musisointiin. Kuuntelukasvatus ja musiikinteoria liittyvät toisiinsa erityisesti musiikin analyyttisen kuuntelemisen osalta ja niitä voidaan opettaa samanaikaisesti. Musiikinteoriaa voi opettaa myös säveltämisen kautta, vaikkakin jotkut kokevat musiikinteorian sääntöjen olevan luovuutta rajoittavia tekijöitä.
Kandidaatintyöni on kirjallisuuskatsaus, jossa käyn läpi musiikinteoriaan liittyviä kirjoja, tutkimuksia ja opetussuunnitelmia. Ensiksi käyn läpi musiikinteorian historiallisen kehittymisen aluksi omaksi tieteenhaarakseen, sen jälkeen koulussa opetettavaksi oppiaineeksi. Sen jälkeen tarkastelen musiikinteorian opettamista aluksi opetussuunnitelmien perusteiden, sen jälkeen käytännön luokkahuonetilanteiden osalta. Esittelen myös musiikinteorian opiskelusta tehtyjä motivaatiotutkimuksia, joissa etsitään syitä oppiaineen kohtaamaan kritiikkiin. Lopuksi käsittelen musiikin teoreettisen ymmärtämisen käytännön hyötyjä musiikin kokonaisvaltaisen ymmärtämisen, kuuntelukasvatuksen ja säveltämisen osalta.
Huono musiikinteorian opiskelumotivaatio on vahvasti sidonnainen vanhanaikaisiin ja yksitoikkoisiin opetustyyleihin. Toinen merkittävä opiskelumotivaatiota heikentävä tekijä on, että oppilaat kokevat musiikinteorian olevan liian kaukana käytännön musisoinnista. Musiikin teoreettisella ymmärtämisellä on selkeä yhteys musiikin kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen ja sitä kautta myös käytännön musisointiin. Kuuntelukasvatus ja musiikinteoria liittyvät toisiinsa erityisesti musiikin analyyttisen kuuntelemisen osalta ja niitä voidaan opettaa samanaikaisesti. Musiikinteoriaa voi opettaa myös säveltämisen kautta, vaikkakin jotkut kokevat musiikinteorian sääntöjen olevan luovuutta rajoittavia tekijöitä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34545]