Koira-avusteisuus tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen tukena
Illikainen, Laura-Emilia (2017-05-10)
Illikainen, Laura-Emilia
L.-E. Illikainen
10.05.2017
© 2017 Laura-Emilia Illikainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705131840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705131840
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä hyötyjä koira-avusteisuudesta on ihmisen hyvinvoinnille ja miten sillä voidaan auttaa tukea tarvitsevaa oppilasta. Sen tarkoituksena on aiemman tutkimustiedon valossa tuoda uutta tietoa koira-avusteisuudesta ja sen tarjoamista positiivisista vaikutuksista.
Koirat ovat toimineet ihmisten apuna vuosisatojen ajan ja niiden hyötyjä ihmisten elämään on tutkittu erilaisten lähestymistapojen kautta. Koira-avusteisuus kouluissa on suhteellisen uusi ilmiö Suomessa ja se vaatisi lisää tutkimusta. Muualla maailmassa aihetta on kuitenkin tutkittu enemmän ja tutkimusten tulokset tukevat toisiaan. Tutkielmani tutkii aihetta kahden tutkimuskysymyksen avulla, joista ensimmäinen toimii lähtökohtana tutkielmalleni ja toinen keskittyy koira-avusteisuuden hyödyntämiseen koulussa.
Tutkielman johtopäätöksistä selviää, että koira-avusteisuutta on mahdollisuus hyödyntää ihmisten psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen terveyden tukemiseen. Koira tarjoaa emotionaalista tukea ja vahvistaa itsetuntoa. Se toimii sosiaalisesti yhdistävänä tekijänä ja auttaa arjen askareissa. Lyhytaikainenkin kontakti koiran kanssa voi tuoda positiivisia vaikutuksia ihmisen elämään. Koiraa pidetään usein perheenjäsenenä ja siltä on mahdollista saada sellaista tukea, mitä toinen ihminen ei voi tarjota.
Koulussa koira-avusteisuudesta voivat hyötyä esimerkiksi erilaisista oppimisvaikeuksista kärsivät oppilaat sekä autismin kirjon häiriön omaavat oppilaat. Koira tukee myös tunteiden ilmaisua ja sosiaalista vuorovaikutusta. Koiraa voidaan hyödyntää esimerkiksi tunnekasvatuksessa. Koiran avulla oppilasryhmä voi lähentyä ja motivaatio koulunkäyntiä kohtaan saattaa lisääntyä. Myös motoriset taidot voivat parantua koiran kanssa toimiessa. Koira myös parantaa suoritusta muistia ja keskittymistä vaativissa tehtävissä.
Koirat ovat toimineet ihmisten apuna vuosisatojen ajan ja niiden hyötyjä ihmisten elämään on tutkittu erilaisten lähestymistapojen kautta. Koira-avusteisuus kouluissa on suhteellisen uusi ilmiö Suomessa ja se vaatisi lisää tutkimusta. Muualla maailmassa aihetta on kuitenkin tutkittu enemmän ja tutkimusten tulokset tukevat toisiaan. Tutkielmani tutkii aihetta kahden tutkimuskysymyksen avulla, joista ensimmäinen toimii lähtökohtana tutkielmalleni ja toinen keskittyy koira-avusteisuuden hyödyntämiseen koulussa.
Tutkielman johtopäätöksistä selviää, että koira-avusteisuutta on mahdollisuus hyödyntää ihmisten psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen terveyden tukemiseen. Koira tarjoaa emotionaalista tukea ja vahvistaa itsetuntoa. Se toimii sosiaalisesti yhdistävänä tekijänä ja auttaa arjen askareissa. Lyhytaikainenkin kontakti koiran kanssa voi tuoda positiivisia vaikutuksia ihmisen elämään. Koiraa pidetään usein perheenjäsenenä ja siltä on mahdollista saada sellaista tukea, mitä toinen ihminen ei voi tarjota.
Koulussa koira-avusteisuudesta voivat hyötyä esimerkiksi erilaisista oppimisvaikeuksista kärsivät oppilaat sekä autismin kirjon häiriön omaavat oppilaat. Koira tukee myös tunteiden ilmaisua ja sosiaalista vuorovaikutusta. Koiraa voidaan hyödyntää esimerkiksi tunnekasvatuksessa. Koiran avulla oppilasryhmä voi lähentyä ja motivaatio koulunkäyntiä kohtaan saattaa lisääntyä. Myös motoriset taidot voivat parantua koiran kanssa toimiessa. Koira myös parantaa suoritusta muistia ja keskittymistä vaativissa tehtävissä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34618]