”Mää oon Iranista ja Oulusta. Mistä nää oot?” : maahanmuuttajaoppilaan identiteetin tukeminen alkuopetuksessa
Buckman, Anna (2017-05-03)
Buckman, Anna
A. Buckman
03.05.2017
© 2017 Anna Buckman. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705101774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705101774
Tiivistelmä
Vuoden 2015 suuren turvapaikanhakijamäärän tuloksena tulevaisuudessa yhä useampi koulutiensä aloittava ekaluokkalainen kuuluu johonkin etniseen vähemmistöryhmään. Maahanmuutto ja kahden kulttuurin rajamailla kasvaminen koettelevat lapsen identiteetin kehittymistä, sillä nopeat elämänmuutokset aiheuttavat epävarmuutta ja heikentävät nuoren ihmisen identiteettiä.
Tässä tutkielmassa pyrin selvittämään, millä tavoin luokanopettaja voi tukea maahanmuuttajaoppilaan identiteetin rakentumista alkuopetuksessa. Haen tutkimuskysymyksiin vastauksia tarkastelemalla identiteetin käsitettä maahanmuuttajalapsen näkökulmasta sekä selvittämällä maahanmuuttajien opetukseen liittyviä arvoja, tavoitteita ja käytänteitä. Opettajan valmiuksia kohdata ja opettaa maahanmuuttajaoppilaita lähestyn opettajan interkulttuurisen kompetenssin kautta.
Maahanmuuttajaoppilaan identiteetin rakentuminen on pitkä ja monivaiheinen prosessi, joka kehittyy vuorovaikutuksessa sekä peilautumalla sosiaaliseen ympäristöön. Jotta lapsi voi saavuttaa joustavan ja eheän monikulttuurisen identiteetin, tulee hänen pystyä integroitumaan eli omaksumaan uuden kulttuurin arvoja ja tapoja oman kulttuurinsa rinnalle.
Aiempaan tutkimustietoon pohjautuen nostin esiin kolme tärkeintä maahanmuuttajaoppilaan identiteetin tukemiseen liittyvää teemaa. Oppilaantuntemus ja luottamuksellinen opettaja-oppilassuhde ovat avainasemassa identiteetin rakentumisen tukemissa. Identiteetin muotoutumisen kannalta on tärkeää, että maahanmuuttajaoppilas kokee kuuluvansa ryhmään ja olevansa osa kouluyhteisöä. Opettajan tehtävänä on luoda toimintakulttuuri, jossa jokainen oppilas tuntee itsensä hyväksytyksi ja arvostetuksi. Koulun ja kodin välinen tiivis yhteistyö on tärkeää, sillä sujuvan kasvatuskumppanuuden on todettu edistävän lapsen joustavan monikulttuurisen identiteetin kehittymistä.
Tässä tutkielmassa pyrin selvittämään, millä tavoin luokanopettaja voi tukea maahanmuuttajaoppilaan identiteetin rakentumista alkuopetuksessa. Haen tutkimuskysymyksiin vastauksia tarkastelemalla identiteetin käsitettä maahanmuuttajalapsen näkökulmasta sekä selvittämällä maahanmuuttajien opetukseen liittyviä arvoja, tavoitteita ja käytänteitä. Opettajan valmiuksia kohdata ja opettaa maahanmuuttajaoppilaita lähestyn opettajan interkulttuurisen kompetenssin kautta.
Maahanmuuttajaoppilaan identiteetin rakentuminen on pitkä ja monivaiheinen prosessi, joka kehittyy vuorovaikutuksessa sekä peilautumalla sosiaaliseen ympäristöön. Jotta lapsi voi saavuttaa joustavan ja eheän monikulttuurisen identiteetin, tulee hänen pystyä integroitumaan eli omaksumaan uuden kulttuurin arvoja ja tapoja oman kulttuurinsa rinnalle.
Aiempaan tutkimustietoon pohjautuen nostin esiin kolme tärkeintä maahanmuuttajaoppilaan identiteetin tukemiseen liittyvää teemaa. Oppilaantuntemus ja luottamuksellinen opettaja-oppilassuhde ovat avainasemassa identiteetin rakentumisen tukemissa. Identiteetin muotoutumisen kannalta on tärkeää, että maahanmuuttajaoppilas kokee kuuluvansa ryhmään ja olevansa osa kouluyhteisöä. Opettajan tehtävänä on luoda toimintakulttuuri, jossa jokainen oppilas tuntee itsensä hyväksytyksi ja arvostetuksi. Koulun ja kodin välinen tiivis yhteistyö on tärkeää, sillä sujuvan kasvatuskumppanuuden on todettu edistävän lapsen joustavan monikulttuurisen identiteetin kehittymistä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [30006]