Polttomoottoreiden venttiilikoneistot
Ruotsalainen, Mikko (2017-04-29)
Ruotsalainen, Mikko
M. Ruotsalainen
29.04.2017
© 2017 Mikko Ruotsalainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705041685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705041685
Tiivistelmä
Tavoitteenani oli tutustua erilaisiin nelitahtisten polttomoottoreiden venttiilikoneistotyyppeihin, niiden osiin ja muuttuvaan venttiilien ajoitukseen. Ajatuksena oli selvittää mitä hyötyjä ja haittoja kullakin rakenteella on. Monet vanhat ja yksinkertaiset venttiilikoneistot ovat väistymässä ja uudet monimutkaisemmat rakenteet yleistyvät, koska ne mahdollistavat moottorin toiminnan paremman säätelyn. Tällä halutaan vähentää moottoreiden päästöjä ja polttoaineenkulutusta. Varsinkin muuttuva venttiilien ajoitus yleistyy koko ajan ja lähestulkoon jokainen moottorivalmistaja on kehitellyt siihen suunniteltuja järjestelmiä. My goal was to familiarize myself with diverse types of valve gears for four stroke combustion engines and get to know how they operate. I was trying to find out what are the benefits and short comings of each solution. Many old and simple valve gear configurations are being replaced with more advanced and complex solutions. Variable valve timing is especially becoming more and more common, as the engine manufacturers try to lower fuel consumption and emissions, and almost all engine manufacturers have developed their own solutions.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]