Pedagoginen johtaminen lastentarhanopettajan työssä
Saarela, Heli (2017-04-26)
Saarela, Heli
H. Saarela
26.04.2017
© 2017 Heli Saarela. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201704271602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201704271602
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen hallinnon siirtyminen opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuuteen, uusi Varhaiskasvatuslaki (2015) ja uusi valtakunnallinen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2016) muuttavat toteutettavaa varhaiskasvatusta. Muutosten yhteisenä keskeisenä tavoitteena on pedagogisesti laadukas ja yhtenäisempi varhaiskasvatus valtakunnallisesti. Laadukas pedagogiikka tarvitsee laadukasta pedagogista johtamista (Fonsén 2014). Johtamisen merkitys laadukkaan toiminnan takaajana on todennettu useissa kotimaisissa ja kansainvälisissä varhaiskasvatuksen alan tutkimuksissa (esim. Heikka, Halttunen ja Waniganayake 2016; Soukainen 2015; Fonsén 2014 ja Heikka 2014).
Tässä tutkielmassa ollaan kiinnostuneita lastentarhanopettajien toteuttamasta pedagogisesta johtamisesta ja sitä käsitellään tässä tutkielmassa monipuolisesti varhaiskasvatuksen johtamisen kontekstin näkökulmasta. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: 1. Mitä on pedagoginen johtaminen? sekä 2. Millainen on lastentarhanopettajan rooli pedagogisena johtajana? Pedagoginen johtaminen on laaja ja moninainen käsite, joka voidaan nähdä yhtenä johtamisen osa-alueena. Kalliala (2012) määrittelee pedagogisen johtamisen kasvatus- ja opetustoiminnan johtamiseksi sekä työntekijöiden ja työyhteisöjen osaamisen kehittämiseksi.
Uudessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2016) korostetaan lastentarhanopettajan roolia pedagogisena asiantuntijana, muun muassa lasten varhaiskasvatussuunnitelmista vastaavana. Työnjako ja vastuualueet päiväkodeissa ovat pitkään olleet selkiytymättömiä. Siksi tässä tutkielmassa pureudutaan lastentarhanopettajan roolin vahvistamiseen pedagogisena asiantuntijana sekä asemaan tiimin pedagogisena johtajana. Tutkielmassa löydettiin kolme lastentarhanopettajan pedagogisen johtajan roolia tukevaa toimintamallia varhaiskasvatuksen organisaatioon: jaettu johtajuus, opettajajohtoisuus sekä itsensä johtaminen.
Tutkielmassa tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta, jossa perehdytään varhaiskasvatuksen alan tuoreimpaan tutkimusaineistoon sekä artikkeli- ja ammattikirjallisuusaineistoon johtamisen, pedagogisen johtamisen ja lastentarhanopettajuuden kannalta. Aineisto on rajattu koskettamaan vain 2000-luvulla tuotettua varhaiskasvatuksen tutkimus- ja kirjallisuusaineistoa.
Tässä tutkielmassa ollaan kiinnostuneita lastentarhanopettajien toteuttamasta pedagogisesta johtamisesta ja sitä käsitellään tässä tutkielmassa monipuolisesti varhaiskasvatuksen johtamisen kontekstin näkökulmasta. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: 1. Mitä on pedagoginen johtaminen? sekä 2. Millainen on lastentarhanopettajan rooli pedagogisena johtajana? Pedagoginen johtaminen on laaja ja moninainen käsite, joka voidaan nähdä yhtenä johtamisen osa-alueena. Kalliala (2012) määrittelee pedagogisen johtamisen kasvatus- ja opetustoiminnan johtamiseksi sekä työntekijöiden ja työyhteisöjen osaamisen kehittämiseksi.
Uudessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2016) korostetaan lastentarhanopettajan roolia pedagogisena asiantuntijana, muun muassa lasten varhaiskasvatussuunnitelmista vastaavana. Työnjako ja vastuualueet päiväkodeissa ovat pitkään olleet selkiytymättömiä. Siksi tässä tutkielmassa pureudutaan lastentarhanopettajan roolin vahvistamiseen pedagogisena asiantuntijana sekä asemaan tiimin pedagogisena johtajana. Tutkielmassa löydettiin kolme lastentarhanopettajan pedagogisen johtajan roolia tukevaa toimintamallia varhaiskasvatuksen organisaatioon: jaettu johtajuus, opettajajohtoisuus sekä itsensä johtaminen.
Tutkielmassa tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta, jossa perehdytään varhaiskasvatuksen alan tuoreimpaan tutkimusaineistoon sekä artikkeli- ja ammattikirjallisuusaineistoon johtamisen, pedagogisen johtamisen ja lastentarhanopettajuuden kannalta. Aineisto on rajattu koskettamaan vain 2000-luvulla tuotettua varhaiskasvatuksen tutkimus- ja kirjallisuusaineistoa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [30029]