Lasten välinen kiusaaminen ja sen ehkäisy varhaiskasvatuksessa
Välimäki, Ilona (2017-05-18)
Välimäki, Ilona
I. Välimäki
18.05.2017
© 2017 Ilona Välimäki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705232024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705232024
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla tarkastellaan varhaiskasvatuksessa esiintyvää kiusaamista sekä sen ehkäisemistä. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaista lasten kiusaaminen on varhaiskasvatuksessa, millaisia ehkäisymahdollisuuksia siihen liittyy ja miksi sen ehkäisy on niin tärkeää? Näiden alakysymysten kautta pyrin vastaamaan tutkimuskysymyksiini, jotka ovat: 1) Miten kiusaaminen ilmenee varhaiskasvatuksessa? 2) Miten kiusaamista voidaan ehkäistä varhaiskasvatuksessa? Kiusaamista ilmenee monin eri tavoin varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä ja siellä esiintyvissä vertaissuhteissa. Tästä syystä kiusaaminen koskee kiusaajan ja kiusatun lisäksi myös muita ryhmän lapsia. Kiusaamista on niin lyöminen, potkiminen, nimittely kuin ryhmän ulkopuolelle jättäminenkin. Kiusaamista voi olla kuitenkin haastavaa havaita, mutta havainnoinnin ja ilmiön ymmärtämisen avulla se on mahdollista. Varhaiskasvatusympäristö on lapsille turvallinen paikka, jossa voi harjoitella muun muassa itsehillintää, aggression hallintaa sekä vertaissuhteissa tasavertaisesti toimimista. Varhaiskasvattajien yksi tärkeimmistä tehtävistä kiusaamisen ehkäisyn kannalta on luoda tällainen ympäristö, jossa lapsi saa rauhassa oppia ja osallistua sekä kokea, että häntä kunnioitetaan, arvostetaan ja autetaan tarpeen mukaan. Kiusaamisen ehkäisy on laaja kokonaisuus, johon liittyy niin kiusaamisen ennaltaehkäisyä kuin kiusaamistilanteisiin puuttumistakin. Kiusaamisen ehkäisyyn liittyy muun muassa ilmiön ymmärtäminen ja tunnistaminen, lapsiryhmän havainnoiminen ja tarpeiden huomioon ottaminen sekä kiusaamisesta keskusteleminen niin lasten, vanhempien kuin ryhmän aikuistenkin kesken. Kiusaamisen ehkäisyyn tarvitaan jokaiselta varhaiskasvattajalta motivaatiota, suunnittelua sekä tietoista toteuttamista. Tällä tavoin kiusaamisen ehkäisy voi olla mahdollisimman tehokasta, eikä kiusaaminen siten pääse jatkumaan tai edes syntymään. Kiusaamisen ehkäisy tukee myös lasten osallisuuden ja turvallisuuden tunnetta, jotka liittyvät myös lasten kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Tästä syystä kiusaamisen ehkäisyä ei saa jättää missään tilanteessa huomiotta, vaan varhaiskasvattajien pitää yhdessä löytää ratkaisut siihen, miten kiusaamisen ehkäisyä toteutetaan. Tämän jälkeen nämä yhdessä sovitut ratkaisut tulee ottaa osaksi varhaiskasvatuksen arkea.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]