Oppilaiden sosioemotionaaliset haasteet ja niiden vaikutus koulutyöskentelyyn
Vidgrén, Tuuli; Sundqvist, Sanna-Kaisa (2017-05-05)
Vidgrén, Tuuli
Sundqvist, Sanna-Kaisa
T. Vidgrén; S.-K. Sundqvist
05.05.2017
© 2017 Tuuli Vidgrén, Sanna-Kaisa Sundqvist. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705061720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705061720
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, miten oppilaiden sosioemotionaaliset haasteet ilmenevät ja vaikuttavat oppilaan koulutyöskentelyyn. Tutkielmassa tuomme esille erilaisia tukikeinoja, joita opettajat voivat käyttää sosioemotionaalisesti haastavan oppilaan tukemisessa. Tutkielmamme toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla tietoa pyritään syventämään aiemman tutkimustiedon pohjalta.
Sosioemotionaaliset haasteet tulevat esille sosiaalisessa toiminnassa, vuorovaikutuksessa ja tunteiden ilmaisussa. Ne voidaan jakaa käyttäytymisen mukaan kolmeen pääryhmään, jotka ovat tarkkaavaisuuden ongelmat, käytöshäiriöt ja psyykkisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden ongelmat. Sosioemotionaalisilla haasteilla voi olla myös neurologista perustaa. Sosioemotionaaliset haasteet ilmenevät heikkona tunteiden säätelynä, joka johtaa ei-toivottuun käyttäytymiseen.
Sosioemotionaaliset haasteet vaikuttavat koulussa keskittymiseen, motivoitumiseen ja oppilaan käsitykseen itsestä oppijana. Sosioemotionaalisesti haastavilla oppilailla tunteiden säätelyn haasteet vaikeuttavat sosiaalisten suhteiden luomista ja ylläpitämistä. Tämän vuoksi yhteistoiminnalliset työtavat ja vertaisoppiminen ovat haastavaa. Sosioemotionaaliset haasteet näkyvät usein toiminnan ohjauksen vaikeuksina, jolloin oppiminen voi viivästyä.
Hyvä opettaja-oppilassuhde on lähtökohta sosioemotionaalisesti haastavan oppilaan tukemisessa. Jotta sosioemotionaalisten haasteiden ääri-ilmenemismuodoilta voidaan välttyä, on opettajan hyvä hallita ennaltaehkäiseviä tukikeinoja. Kolmiportaisen tuen sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön kautta sosioemotionaalisesti haastavaa oppilasta voidaan tukea jatkuvasti ja suunnitelmallisesti. Opettajalla voi olla tukikeinona interventio-ohjelma, jolla pyritään muokkaamaan käytöstä.
Sosioemotionaaliset haasteet tulevat esille sosiaalisessa toiminnassa, vuorovaikutuksessa ja tunteiden ilmaisussa. Ne voidaan jakaa käyttäytymisen mukaan kolmeen pääryhmään, jotka ovat tarkkaavaisuuden ongelmat, käytöshäiriöt ja psyykkisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden ongelmat. Sosioemotionaalisilla haasteilla voi olla myös neurologista perustaa. Sosioemotionaaliset haasteet ilmenevät heikkona tunteiden säätelynä, joka johtaa ei-toivottuun käyttäytymiseen.
Sosioemotionaaliset haasteet vaikuttavat koulussa keskittymiseen, motivoitumiseen ja oppilaan käsitykseen itsestä oppijana. Sosioemotionaalisesti haastavilla oppilailla tunteiden säätelyn haasteet vaikeuttavat sosiaalisten suhteiden luomista ja ylläpitämistä. Tämän vuoksi yhteistoiminnalliset työtavat ja vertaisoppiminen ovat haastavaa. Sosioemotionaaliset haasteet näkyvät usein toiminnan ohjauksen vaikeuksina, jolloin oppiminen voi viivästyä.
Hyvä opettaja-oppilassuhde on lähtökohta sosioemotionaalisesti haastavan oppilaan tukemisessa. Jotta sosioemotionaalisten haasteiden ääri-ilmenemismuodoilta voidaan välttyä, on opettajan hyvä hallita ennaltaehkäiseviä tukikeinoja. Kolmiportaisen tuen sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön kautta sosioemotionaalisesti haastavaa oppilasta voidaan tukea jatkuvasti ja suunnitelmallisesti. Opettajalla voi olla tukikeinona interventio-ohjelma, jolla pyritään muokkaamaan käytöstä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34304]