Web-analytiikan ja sisältömarkkinoinnin yhdistäminen
Kemppainen, Juho (2017-05-30)
Kemppainen, Juho
J. Kemppainen
30.05.2017
© 2017 Juho Kemppainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705312262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201705312262
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli yhdistää web-analytiikka ja sisältömarkkinointi liike-elämää ja markkinoinnin asiantuntijuutta hyödyttäväksi kokonaisuudeksi. Tutkimus suoritettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa 585 hakutuloksen joukosta valittiin 17 artikkelia synteesin pohjaksi. Aiempaa tutkimusta aiheista on vähän, ja web-analytiikan yhdistämistä sisältömarkkinointiin business-to-consumer -ympäristössä ei ole tutkittu tätä ennen akateemisesti lainkaan. Synteesiin valittiin artikkeleita vain laadukkaista tieteellisistä aikakausijulkaisuista, ja ne analysoitiin kategoria kerrallaan jaettuna sisältömarkkinointia ja web-analytiikkaa koskeviksi. Analyysin perusteella löytyivät tutkimuksen aihepiirien yhtymäkohdat, joista luotiin synteesi. Yhtymäkohdat voi tiivistää prosessiksi, jossa aluksi web-analytiikan avulla mitataan kuluttajien tarpeita esimerkiksi videoiden katselukertoja ja kuluttajien navigointipolkuja seuraamalla. Näitä tarpeita voidaan tyydyttää sisältömarkkinoinnin avulla: tärkeää sisältöä luodessa onkin perinteisten myyntiviestien sijaan tuoda asiakkaille aitoa arvoa ja ratkaista heidän ongelmiaan. Sisällön onnistumista voidaan seurata kuluttajien osallistumisen laajuutta, laatua ja vaikutusta mittaamalla. Kuluttajien osallistumisesta voidaan päätellä lisää heidän tarpeistaan, ja kehittää sisältöä edelleen. Prosessi toimii jatkuvana syklinä, jonka onnistunut soveltaminen yrityksissä vaatii myös tietynlaista kulttuuria: sisältöä luodessa tulee omaksua julkaisijan asenne ja web-analytiikan tuottamaa tietoa tulee hyödyntää päätöksenteossa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]