Oppimisen sosiaalisesti jaettu säätely
Silvola, Anni (2016-03-17)
Silvola, Anni
A. Silvola
17.03.2016
© 2016 Anni Silvola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201603191338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201603191338
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus oppimisen sosiaalisesti jaetusta säätelystä. Työn tarkoituksena on selvittää, mitä on oppimisen sosiaalisesti jaettu säätely ja millaisia muita käsitteitä oppimisen sosiaalisesta säätelystä käytetään. Lisäksi työssä kuvataan, mitä on yhteisöllinen oppiminen, sillä se luo usein kontekstin niille tilanteille, jossa oppimisen sosiaalisesti jaettua säätelyä voidaan havaita.
Yhteisöllinen oppiminen on tilanne, jossa oppijat ratkaisevat yhdessä jaettua ongelmaa tai muodostavat ymmärrystä jostakin asiasta. Siinä oppijoilla on tasvertainen rooli toisiinsa nähden. Oppimisen sosiaalisen säätelyn kannalta tärkeää yhteisöllisessä oppimisessa on yhteisöllinen tiedonrakentelu ja tavoitteellinen, koordinoitu toiminta yhteisen ongelman ratkaisemiseksi.
Oppimisen itsesäätelyssä yksilö adaptoi omaa toimintaansa suhteessa ympäristöön. Tarkoituksena on, että oppija kehittää oppimistaitojaan yhä tehokkaammiksi ja toimivimmiksi suunnittelun, tavoitteenasettelun, toiminnan tarkkailun ja arvioinnin avulla.
Oppimisen sosiaalisesti jaettu (Socially Shared Regulation of Learning) on osa yhteisöllisen oppimisen prosessia. Siinä oppijat säätelevät jaetusti oppimisprosessiaan, jonka tavoitteena on yhteisöllinen tuotos. Oppijat säätelevät jaetusti metakognitiota, kognitiota, motivaatiota, sosio-emotionaalista toimintaansa. Säätelytoiminta on järjestelmällistä ja tavoitteellista.
Yhdessä säätely (Co-regulation) on oppimisen sosiaalista säätelyä, jossa oppijan itsesäätelytaidot kehittyvät vuorovaikutuksen avulla. se on ajoittaista toimintaa jonka tavoitteena on yksilön taitojen kehittyminen kehittyvässä vuorovaikutuksessa. Yhdessä säätelyssä toimivat yleensä oppija ja häntä taitavampi yksilö, mutta myös muut toimijajoukot ovat tässä mahdollisia.
Muita oppimisen sosiaalisesta säätelystä käytettyjä termejä kirjallisuudessa olivat oppimisen sosiaalisesti jaettu metakognitiivinen säätely, toisen säätely (other regulation), yksilöiden välinen oppimisen säätely (interpersonal regulation of learning), itsesäätely sosiaalisessa ympäristössä (self-in-social-setting regulation), sosiaalinen säätely ja jaettu säätely.
Yhteisöllinen oppiminen on tilanne, jossa oppijat ratkaisevat yhdessä jaettua ongelmaa tai muodostavat ymmärrystä jostakin asiasta. Siinä oppijoilla on tasvertainen rooli toisiinsa nähden. Oppimisen sosiaalisen säätelyn kannalta tärkeää yhteisöllisessä oppimisessa on yhteisöllinen tiedonrakentelu ja tavoitteellinen, koordinoitu toiminta yhteisen ongelman ratkaisemiseksi.
Oppimisen itsesäätelyssä yksilö adaptoi omaa toimintaansa suhteessa ympäristöön. Tarkoituksena on, että oppija kehittää oppimistaitojaan yhä tehokkaammiksi ja toimivimmiksi suunnittelun, tavoitteenasettelun, toiminnan tarkkailun ja arvioinnin avulla.
Oppimisen sosiaalisesti jaettu (Socially Shared Regulation of Learning) on osa yhteisöllisen oppimisen prosessia. Siinä oppijat säätelevät jaetusti oppimisprosessiaan, jonka tavoitteena on yhteisöllinen tuotos. Oppijat säätelevät jaetusti metakognitiota, kognitiota, motivaatiota, sosio-emotionaalista toimintaansa. Säätelytoiminta on järjestelmällistä ja tavoitteellista.
Yhdessä säätely (Co-regulation) on oppimisen sosiaalista säätelyä, jossa oppijan itsesäätelytaidot kehittyvät vuorovaikutuksen avulla. se on ajoittaista toimintaa jonka tavoitteena on yksilön taitojen kehittyminen kehittyvässä vuorovaikutuksessa. Yhdessä säätelyssä toimivat yleensä oppija ja häntä taitavampi yksilö, mutta myös muut toimijajoukot ovat tässä mahdollisia.
Muita oppimisen sosiaalisesta säätelystä käytettyjä termejä kirjallisuudessa olivat oppimisen sosiaalisesti jaettu metakognitiivinen säätely, toisen säätely (other regulation), yksilöiden välinen oppimisen säätely (interpersonal regulation of learning), itsesäätely sosiaalisessa ympäristössä (self-in-social-setting regulation), sosiaalinen säätely ja jaettu säätely.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34357]