Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Työnantajabrändi potentiaalisen työntekijän näkökulmasta

Lehtinen, Matti (2016-05-26)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201605272011.pdf (544.1Kt)
nbnfioulu-201605272011_pdfa_report.xml (168.0Kt)
nbnfioulu-201605272011_mods.xml (11.42Kt)
nbnfioulu-201605272011_solr.xml (26.72Kt)
Lataukset: 


Lehtinen, Matti
M. Lehtinen
26.05.2016
© 2016 Matti Lehtinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605272011
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee työnantajabrändiä potentiaalisen työntekijän näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä työnantajabrändin ominaisuuksista. Tavoitteena on myös kuvata mitkä ominaisuudet kiinnostavat potentiaalista työntekijää sekä miten psykologinen sopimus on yhteydessä työnantajabrändiin. Tutkimusaihe valittiin ilmiön ajankohtaisuuden vuoksi sekä muun muassa demografisten muutosten aiheuttamien työmarkkinoiden muutospaineiden takia. Olemme lähestymässä sitä vaihetta, kun työikäinen väestö hiljalleen vähenee. Tulevaisuudessa ei enää useat työntekijät kamppaile yhdestä työnantajasta, vaan useat työnantajat kamppailevat yhdestä työntekijästä — potentiaalisesta työntekijästä. Työnantajabrändillä ja työnantajabrändäyksellä pyritään yksinkertaistetusti vaikuttamaan potentiaalisen työntekijän mielikuvaan työnantajasta ja erottautua muista kilpailevista työnantajista siten, että työnhakijat ajattelevat juuri sen yrityksen olevan paras paikka työskennellä. Työnantajabrändiä käytetään houkutellakseen uusia työntekijöitä, sillä henkinen pääoma on yksi tärkeimmistä kilpailuedun tekijöistä.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, sillä siten tutkimus saavutti parhaiten tavoitteensa — lisätä ymmärrystä ilmiöstä. Empiirisessä osiossa toteutettiin kaksi puolistrukturoitua teemahaastattelua, joiden pohjalta analysoitiin empiirisiä tuloksia, joita myöhemmin verrattiin aiemmin muodostettuun teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimuksessa muodostettiin empiirisesti perusteltu, uusi viitekehys.

Tutkimuksen tulokset olivat osittain yhteneviä aiempien tutkimuksien kanssa, mutta myös uutta tietoa luotiin. Tutkimuksessa havaitut työnantajabrändin ominaisuudet jäljittelevät aiempaa tutkimusta, mutta esimerkiksi viestinnän sekä psykologisen sopimuksen tärkeys työnantajabrändissä korostui.

Tutkimuksen lopuksi esitetään teoreettiset sekä liikkeenjohdolliset johtopäätökset, jotta tutkimuksen lukijat pystyisivät hyödyntämään tutkimuksen tuloksia.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen