Sujuva lukutaito, sen saavuttaminen ja haasteet
Loukola, Annukka; Ollanketo, Sari (2016-12-01)
Loukola, Annukka
Ollanketo, Sari
A. Loukola; S. Ollanketo
01.12.2016
© 2016 Annukka Loukola, Sari Ollanketo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201612023194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201612023194
Tiivistelmä
Tutkielmamme tarkoituksena oli kartoittaa tämänhetkistä käsitystä sujuvan lukutaidon saavuttamisesta ja siihen liittyvistä haasteista. Tutkielmassa tutustutaan lukemaan oppimisen malleihin ja prosessiin, jolla saavutetaan sujuva lukeminen. Siinä tarkastellaan monia eniten käytettyjä opetusmenetelmiä lukemaan opettamisessa, niiden hyviä ja huonoja puolia sekä sitä, millä tavoin ne täydentävät toisiaan.
Tutkielma toteutettiin satunnaisena kirjallisuuskatsauksena. Aihetta lähestytään nimenomaan suomen kielen lukemaan oppimisen näkökulmasta, jonka vuoksi tarkastellut materiaalit ovat pääosin suomenkielisiä. Tutkielmassa tarkastellaan myös motivaatiota ja sen merkitystä sujuvan lukutaidon oppimiselle.
Tutkielmassa tultiin siihen tulokseen, että lukemaan oppiminen on jatkumo, joka ei pääty, vaan lukutaitoa on mahdollista kehittää läpi elämän. Sen oppiminen edellyttää monipuolisia oppimismenetelmiä oppilaiden haasteet, taitotaso ja motivaatio huomioiden. Lukemaan oppiminen haastaa älyllisesti, ja edellyttää ponnistelua. Se ei välttämättä tule itsestään, mutta jotkut voivat sen oppia itsekseen. Useimmiten sujuvan lukemisen oppiminen kuitenkin vaatii suunnitelmallista opetusta.
Voidaan myös todeta, että motivaation merkitys lukutaidon kehityksessä on merkittävä. Motivaatioon vaikuttavat niin vanhempien, opettajien kuin oppilaankin käsitykset itsestään. Opetuksen tulisi siksi tarjota erilaisille oppijoille positiivisia oppimiskokemuksia, jotta lukutaito kehittyisi sujuvaksi.
Tutkielmassa käytetty aineisto ei ole aukotonta, mutta jonkinasteista yleistystä siitä voi tehdä. Erityisesti oppimisen mielekkyyden ja monipuolisuuden korostaminen toistui useasti. Tuloksia voidaan hyödyntää koulumaailmassa lukutaidon sujuvuuden edistämiseksi ja lukemismotivaation ylläpitämiseksi.
Tutkielma toteutettiin satunnaisena kirjallisuuskatsauksena. Aihetta lähestytään nimenomaan suomen kielen lukemaan oppimisen näkökulmasta, jonka vuoksi tarkastellut materiaalit ovat pääosin suomenkielisiä. Tutkielmassa tarkastellaan myös motivaatiota ja sen merkitystä sujuvan lukutaidon oppimiselle.
Tutkielmassa tultiin siihen tulokseen, että lukemaan oppiminen on jatkumo, joka ei pääty, vaan lukutaitoa on mahdollista kehittää läpi elämän. Sen oppiminen edellyttää monipuolisia oppimismenetelmiä oppilaiden haasteet, taitotaso ja motivaatio huomioiden. Lukemaan oppiminen haastaa älyllisesti, ja edellyttää ponnistelua. Se ei välttämättä tule itsestään, mutta jotkut voivat sen oppia itsekseen. Useimmiten sujuvan lukemisen oppiminen kuitenkin vaatii suunnitelmallista opetusta.
Voidaan myös todeta, että motivaation merkitys lukutaidon kehityksessä on merkittävä. Motivaatioon vaikuttavat niin vanhempien, opettajien kuin oppilaankin käsitykset itsestään. Opetuksen tulisi siksi tarjota erilaisille oppijoille positiivisia oppimiskokemuksia, jotta lukutaito kehittyisi sujuvaksi.
Tutkielmassa käytetty aineisto ei ole aukotonta, mutta jonkinasteista yleistystä siitä voi tehdä. Erityisesti oppimisen mielekkyyden ja monipuolisuuden korostaminen toistui useasti. Tuloksia voidaan hyödyntää koulumaailmassa lukutaidon sujuvuuden edistämiseksi ja lukemismotivaation ylläpitämiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29917]