Kaksikielisten oppilaiden kielellisten valmiuksien vaikutukset matematiikan tehtävien ratkaisemisessa
Guttorm, Riikka (2016-05-30)
Guttorm, Riikka
R. Guttorm
30.05.2016
© 2016 Riikka Guttorm. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606072457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606072457
Tiivistelmä
Kaksikielisten oppilaiden tukeminen matematiikan opetuksessa on kasvanut huomattavasti viimeisten vuosikymmenien aikana. Viimeaikaiset kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että tukemisesta huolimatta kaksikielisten oppilaiden tulokset ovat alhaisemmat kuin yksikielisten.
Tässä kirjallisuustutkielmassa perehdytään lähemmin kaksikielisen oppilaan kommunikointitapoihin tehtävien ratkaisemisessa. Näitä ovat kielenvaihto, koodinvaihto, interferenssi ja ei-kielelliset tavat eli eleet. Tutkielmassa kuvataan miten ja millaisessa tilanteessa kaksikielinen oppilas käyttää eri kommunikointitapojaan.
Tämän kirjallisuustutkielman tavoitteena on tarkastella vaikuttaako opetuksen ja tehtävienanto kieli kaksikielisen oppilaan matematiikan oppimiseen ja ymmärtämiseen. Tutkimusaiheeni on kaksikielisten oppilaiden kielellisten valmiuksien vaikutukset matematiikan tehtävien ratkaisemisessa. Kaksikielisen oppilaan kielitaito molemmissa kielissä ei välttämättä ole niin vahva suorittaakseen matematiikan tehtäviä kielellisesti puhtaasti, eikä tämän perusteella voida arvioida oppilaan matemaattista pätevyyttä.
Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että kaksikielisen oppilaan matematiikan pätevyyteen ei vaikuta pelkästään hänen kielelliset valmiudet. Suurempi merkitys matematiikan pätevöitymiseen on siitä saatu opetus ja sosiaalisen ympäristön luoma ennakkoluulo matematiikkaa kohtaan.
Tässä kirjallisuustutkielmassa perehdytään lähemmin kaksikielisen oppilaan kommunikointitapoihin tehtävien ratkaisemisessa. Näitä ovat kielenvaihto, koodinvaihto, interferenssi ja ei-kielelliset tavat eli eleet. Tutkielmassa kuvataan miten ja millaisessa tilanteessa kaksikielinen oppilas käyttää eri kommunikointitapojaan.
Tämän kirjallisuustutkielman tavoitteena on tarkastella vaikuttaako opetuksen ja tehtävienanto kieli kaksikielisen oppilaan matematiikan oppimiseen ja ymmärtämiseen. Tutkimusaiheeni on kaksikielisten oppilaiden kielellisten valmiuksien vaikutukset matematiikan tehtävien ratkaisemisessa. Kaksikielisen oppilaan kielitaito molemmissa kielissä ei välttämättä ole niin vahva suorittaakseen matematiikan tehtäviä kielellisesti puhtaasti, eikä tämän perusteella voida arvioida oppilaan matemaattista pätevyyttä.
Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että kaksikielisen oppilaan matematiikan pätevyyteen ei vaikuta pelkästään hänen kielelliset valmiudet. Suurempi merkitys matematiikan pätevöitymiseen on siitä saatu opetus ja sosiaalisen ympäristön luoma ennakkoluulo matematiikkaa kohtaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]