Narratiivinen kirjallisuuskatsaus : luksusbrändin määritelmä kirjallisuudessa 2000-luvulla
Leinonen, Milla (2016-06-13)
Leinonen, Milla
M. Leinonen
13.06.2016
© 2016 Milla Leinonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606142509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606142509
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli muodostaa määritelmä luksusbrändin käsitteestä kirjallisuudessa 2000-luvulla. Tutkielma suoritettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valittiin aineistonhakuprosessin tuloksena kymmenen tieteellistä artikkelia, joilla jokaisella oli hieman eriävä käsitys luksusbrändistä.
Artikkelit jaoteltiin niiden näkökulman mukaan neljään eri brändinäkökulmaan: toiminnallinen, symbolinen, psykologinen ja kokemuksellinen brändinäkökulma. Aluksi jokaisen näkökulman sisällä pyrittiin luomaan oma määritelmä luksusbrändille syntetisoimalla tietoa artikkeleista. Kun jokaisen näkökulman mukainen määritelmä luksusbrändille oli luotu, nämä neljä määritelmää yhdistettiin yhdeksi.
Tuloksena syntyi tämän kirjallisuuskatsauksen luksusbrändin määritelmä, joka on seuraavanlainen: luksusbrändi määritellään 2000-luvun kirjallisuudessa brändinä, joka on korkea laatuinen, kallis, eksklusiivinen ja ainutlaatuinen, ja jonka täytyy toimia johdonmukaisesti kokonaisuutena, sekä muistaa tuoda esille luksusbrändin kulutukseen liittyviä hedonistisia, emotionaalisia ja materialistisia piirteitä.
Artikkelit jaoteltiin niiden näkökulman mukaan neljään eri brändinäkökulmaan: toiminnallinen, symbolinen, psykologinen ja kokemuksellinen brändinäkökulma. Aluksi jokaisen näkökulman sisällä pyrittiin luomaan oma määritelmä luksusbrändille syntetisoimalla tietoa artikkeleista. Kun jokaisen näkökulman mukainen määritelmä luksusbrändille oli luotu, nämä neljä määritelmää yhdistettiin yhdeksi.
Tuloksena syntyi tämän kirjallisuuskatsauksen luksusbrändin määritelmä, joka on seuraavanlainen: luksusbrändi määritellään 2000-luvun kirjallisuudessa brändinä, joka on korkea laatuinen, kallis, eksklusiivinen ja ainutlaatuinen, ja jonka täytyy toimia johdonmukaisesti kokonaisuutena, sekä muistaa tuoda esille luksusbrändin kulutukseen liittyviä hedonistisia, emotionaalisia ja materialistisia piirteitä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]